2020-12-01, 23:12
(Detta inlägg var senast redigerat: 2020-12-01, 23:12 av apersson850.)
Här står just en sån kombination. Volvo 744 GLT 16 Valve med en Tabbert 530 Comtesse.
Upp till 3000 r/min var inte den motorn, B234F, piggare än en vanlig 744 GL med B230F. Men sen började det hända saker. Vid 4450 r/min levererade den 230 Nm, mot 210 Nm i den vanliga motorn, dock där vi betydligt lägre varvtal.
Det ville till att man inte var rädd för att växla. Jag hade manuell låda, för dåtidens automatlådor var inget att hänga i granen när man skulle dra några tyngre släp. Men 1989, när min bil gjordes, hade Volvo infört den femväxlade växellådan M47 i modellerna 740 GL/GLE/GLT. Samtliga dessa utrustades med B230F på 115 hk. Växellådan var dock inte gjord för effekter över ca 130 hk, så i 740 GLT 16 Valve och 740 Turbo Intercooler, med 159 resp. 155 hk, användes istället M46, i princip en lätt modifierad fyrväxlad M45 med separat överväxel.
Den elmanövrerade överväxeln gjorde det lätt att skifta mellan femman och fyran, när vägen lutade på fel håll. Fick man bara upp varvet lite på 16-ventilaren så drog den bra.
När jag sedan bytte till en 854 Turbo så var det som att få en motor till. På femmans växel i 80 km/h var den 850:n rätt precis dubbelt så stark.
Upp till 3000 r/min var inte den motorn, B234F, piggare än en vanlig 744 GL med B230F. Men sen började det hända saker. Vid 4450 r/min levererade den 230 Nm, mot 210 Nm i den vanliga motorn, dock där vi betydligt lägre varvtal.
Det ville till att man inte var rädd för att växla. Jag hade manuell låda, för dåtidens automatlådor var inget att hänga i granen när man skulle dra några tyngre släp. Men 1989, när min bil gjordes, hade Volvo infört den femväxlade växellådan M47 i modellerna 740 GL/GLE/GLT. Samtliga dessa utrustades med B230F på 115 hk. Växellådan var dock inte gjord för effekter över ca 130 hk, så i 740 GLT 16 Valve och 740 Turbo Intercooler, med 159 resp. 155 hk, användes istället M46, i princip en lätt modifierad fyrväxlad M45 med separat överväxel.
Den elmanövrerade överväxeln gjorde det lätt att skifta mellan femman och fyran, när vägen lutade på fel håll. Fick man bara upp varvet lite på 16-ventilaren så drog den bra.
När jag sedan bytte till en 854 Turbo så var det som att få en motor till. På femmans växel i 80 km/h var den 850:n rätt precis dubbelt så stark.