2020-11-27, 12:11
Jag har inte kört någon sån Opel (själv drar jag just med Volvo XC70), men läste lite snabbt. När Insignia kom hade den Haldex 4, precis som min XC70. Då den slutat tillverkas har nog Opel också gått över till Haldex 5 på senare år, liksom den nyare XC70 vi också har.
Det verkar som om Opeln har ytterligare en koppling i bakaxeln, en LSD. Nej, det är inget knark, utan en Limited Slip Differential. SAAB mixtrade också med den lösningen, och de var ju samma andas barn på den tiden.
Den Volvo XC70 som jag har delar istället fyrhjulsdriftsgener med Land Rover Freelander II.
Det är förstås inga renodlade terrängbilar, varken Insignia eller XC70. Men en XC70 tar sig i alla fall fram, med husvagn, där många tvåhjulsdrivna har problem att komma fram även utan vagn på kroken.
Det verkar som om Opeln har ytterligare en koppling i bakaxeln, en LSD. Nej, det är inget knark, utan en Limited Slip Differential. SAAB mixtrade också med den lösningen, och de var ju samma andas barn på den tiden.
Den Volvo XC70 som jag har delar istället fyrhjulsdriftsgener med Land Rover Freelander II.
Det är förstås inga renodlade terrängbilar, varken Insignia eller XC70. Men en XC70 tar sig i alla fall fram, med husvagn, där många tvåhjulsdrivna har problem att komma fram även utan vagn på kroken.