(2020-11-02, 13:11)Sokrates Skrev:(2020-11-02, 12:11)Hagbard Skrev:(2020-11-02, 12:11)Sokrates Skrev: Är det inte snarare tvärt om, d.v.s. att hjulet kan tryckas upp utan nämnvärd dämning, men att det är när hjulet är i upptryckt läge som stötdämparen "bromsar" den återfjädrande rörelsen för att dämpa självsvängning?
Nej, skulle det vara tvärt om så arbetar dämparen motsatt successivt och motverkar tillbakagång. Skulle man då köra på en guppig grusväg så arbetar den ut sig och går ut i maxlängd vilket får till följd det som hände tidigare att fästet går av då det inte sker någon stabilisering mellan fjädring och dämpare.
En dämpare skall vara anpassad till den fjädrande vikten, den ofjädrade vikten som axel och hjul tas det oftast ingen hänsyn till.
Du har ännu inte övertygat mig om att du har rätt, så jag tar en vända till
Om vi håller oss till stötdämpare i allmänhet så hävdar jag fortfarande att dess främsta uppgift är att bromsa ner den självsvängning som åstadkoms hjulet fjädrar upp. Jag drar mig till minnes någon video där någon tog bort stötdämparna på en bil med spiralfjädrar och då blev bilen mer eller mindre okörbar då inget bromsade självsvängningen. När dom tog bort stötdamparna på en bil med bladfjädring så gick det bättre eftersom bladfjädrarna ger upphov till friktion som dämpade självsvängningen.
Min lätta minihusvagn med gummitorsionsaxel levererades utan stötdämpare. När jag körde över ett fartgupp kunde jag se i backspegeln att vagnen studsade upp och ner en hel del, vilket var anledningen till att jag utrustade vagnen med släpvagnsstötdämpare från Al-Ko. Jag kan dock inte svara på i vilken riktning stötdämparna dämpar.
I händelse att sötdämparna på husvagnar skulle dämpa när hjulet trycks upp, d.v.s. när hela husvagnens vikt trycks nedåt, är det inte då som stötdämparinfästningen får ta emot extrem belastning?
Jag väntar med spänning på att Ljusene-Håkan skall berätta om i vilken riktning som de nyinköpta släpvagnsstötdämparna dämpar, samt i vilken riktning som de gamla stötdämparna dämpar.
Citat
I händelse att sötdämparna på husvagnar skulle dämpa när hjulet trycks upp, d.v.s. när hela husvagnens vikt trycks nedåt, är det inte då som stötdämparinfästningen får ta emot extrem belastning?
Slut citat
Problemet blir då som du tänker att mottrycket i dämparen blir för högt och trycker sönder det övre fästet samtt att kolven i dämparen arbetar sig längre och längre ut då den inte hinner med fjäderns hjäp att tryckas ihop.
Förmodar även att dessa dämpare för tyngre släpvagnar är av tvårörstyp då dom går att göra kortare än enrörsdämpare men funktionen i förhållande till den vikt som skall upptagas är avstämt med ett inbyggt ventilarangemang.