2020-10-16, 10:10
Nej, jag har ingen erfarenhet av den. Jag köpte en XC70 D5 AWD för några år sedan, specificerad för att göra den till en så bra dragbil som möjligt. Så länge den fortfarande fungerar som när den var ny tänker jag inte byta.
Dieselmaskineriet på 230 hk/470 Nm räcker alldeles utmärkt till. Det gör för den delen den andra XC70:n vi har också, med sina 181 hk/400 Nm. Nackdelen med den är att den inte har nivåreglering. Med åtta meter lång vagn, 1700 kg, på en axel blir den gungig i längsled. Då jag köpte min XC70 ny, gick det ju att specificera den som jag ville (så länge börsen räckte till, i alla fall). Så den har nivåreglering. Den är gungig i en halv kilometer, sen har nivåregleringen förstått och reagerat. Den andra upphör aldrig att gunga. Den köpte jag begagnad, så då får man ju ta vad man får. Nivåreglering är svår att lägga till i efterhand.
Är den en bensin- eller dieselhybrid du har beställt? Eller har de tagit bort dieslarna helt nu? Luftfjädring bör du nog ha i alla fall, för det är väl så nivåregleringen arbetar på den modellen, antar jag.
Dieselmaskineriet på 230 hk/470 Nm räcker alldeles utmärkt till. Det gör för den delen den andra XC70:n vi har också, med sina 181 hk/400 Nm. Nackdelen med den är att den inte har nivåreglering. Med åtta meter lång vagn, 1700 kg, på en axel blir den gungig i längsled. Då jag köpte min XC70 ny, gick det ju att specificera den som jag ville (så länge börsen räckte till, i alla fall). Så den har nivåreglering. Den är gungig i en halv kilometer, sen har nivåregleringen förstått och reagerat. Den andra upphör aldrig att gunga. Den köpte jag begagnad, så då får man ju ta vad man får. Nivåreglering är svår att lägga till i efterhand.
Är den en bensin- eller dieselhybrid du har beställt? Eller har de tagit bort dieslarna helt nu? Luftfjädring bör du nog ha i alla fall, för det är väl så nivåregleringen arbetar på den modellen, antar jag.