Hej! Är det någon som drar med en Xc 60 mildhybrid Bensin eller Diesel? Vad drar dom i förbrukning osv?
Har blivit erbjuden en ny sådan genom jobbet för ett bra pris(ca 4600Kr) i månaden inklusive allt utom bränsle.Och 6000 mil om året. Kan det va något att nappa på
När du drar husvagn lär väl förbrukningen vara ungefär densamma som för en bil med enbart förbränningsmotorn. Några km/h upp eller ner i hastighet gör nog större skillnad för förbrukningen än om den är hybrid eller ej.
Alltså ingen här på forumet som drar med en sådan?
Ja nu har jag beställt en Volvo Xc 60 mildhybrid 2021 års modell. Synd att ingen här kört med en sådan innan så man kunde få någon uppfattning,men nu är den beställd så nu är det bara att vänta till våren.
Grattis till (beställningen av) nya bilen! Hoppas du blir nöjd med den.
Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
Ser med tillförsikt fram emot en utvärdering om hur det är att dra husvagn med en hybridbil.
Nej, jag har ingen erfarenhet av den. Jag köpte en XC70 D5 AWD för några år sedan, specificerad för att göra den till en så bra dragbil som möjligt. Så länge den fortfarande fungerar som när den var ny tänker jag inte byta.
Dieselmaskineriet på 230 hk/470 Nm räcker alldeles utmärkt till. Det gör för den delen den andra XC70:n vi har också, med sina 181 hk/400 Nm. Nackdelen med den är att den inte har nivåreglering. Med åtta meter lång vagn, 1700 kg, på en axel blir den gungig i längsled. Då jag köpte min XC70 ny, gick det ju att specificera den som jag ville (så länge börsen räckte till, i alla fall). Så den har nivåreglering. Den är gungig i en halv kilometer, sen har nivåregleringen förstått och reagerat. Den andra upphör aldrig att gunga. Den köpte jag begagnad, så då får man ju ta vad man får. Nivåreglering är svår att lägga till i efterhand.
Är den en bensin- eller dieselhybrid du har beställt? Eller har de tagit bort dieslarna helt nu? Luftfjädring bör du nog ha i alla fall, för det är väl så nivåregleringen arbetar på den modellen, antar jag.
Det är en diesel hybrid på 197hk med awd. Nivåreglering tog jag inte för jag tycker 24995:- extra inte är värt det. Valde istället sportchassi då det motsvarar hårdare husvagnsfjädrar.
Att nivåreglering är så dyrt är väl för att det även innebär luftfjädring, antar jag?
Är den här fyrhjulsdriven "på riktigt", eller är det en sån där Twin Enginekonstruktion, med begränsad bakhjulsdrift enbart med elmotorn?
(2020-10-26, 21:10)apersson850 Skrev: [ -> ]Att nivåreglering är så dyrt är väl för att det även innebär luftfjädring, antar jag?
Är den här fyrhjulsdriven "på riktigt", eller är det en sån där Twin Enginekonstruktion, med begränsad bakhjulsdrift enbart med elmotorn?
Nä det är som dom vanliga awd bilarna. Sitter bara en liten elmotor som hjälper till vid start,det är väl bara för att komma ner med utsläppen.