2020-06-08, 11:06
(2020-06-02, 11:06)apersson850 Skrev: På min släpkärra, som också hade 7-poligt från början, har jag både bytt till 13-poligt och installerat backljus. Inkopplingsmässigt är det trivialt, men jag fick förstås byta kabeln från stickproppen till släpets kopplingsdosa. Det satt bara en femledare där i original. Monteringsmässigt är det också i regel lättare att hitta fram i ett flaksläp (under flaket) än i en husvagn. Det jag har funderat på är att komplettera husvagnens backljus med sidobackljus vid gasolkofferten. Men det har inte blivit av än.Jag uppdatera mitt släp med 13-pol och då också backljus, Backljusen placera jag bakom stänkskydden. Nu när jag backar i mörker så ser jag änden på släpet mycket bättre, backljusen lyser upp under och bakom släpet. Men en placering ännu längre fram kanske är ännu bättre eller om man monterar två backljus till. Nu har jag även monterat breddmarkeringar (vitt fram, rött bak och orange åt sidorna) dessa är inkopplade på bilens tändning så de tänds även på dagtid, för det gör ju inte släpvagnsbelysningen annars om vagnen är påkopplad efter nyare bilar. Enligt besiktningskillen jag prata med så är dessa breddmarkeringar godkända som bakljus och bakljus måste man ju ha på släpvagn på dagtid.
http://manssonslatadagar.blogspot.se/ - https://www.instagram.com/manssonslatadagar/
- Polar 590 CTH, 2019 - Volkswagen Passat 193 Hk Diesel, 2025 - Skåne -
- Polar 590 CTH, 2019 - Volkswagen Passat 193 Hk Diesel, 2025 - Skåne -