2020-06-02, 11:06
(Detta inlägg var senast redigerat: 2020-06-02, 12:06 av apersson850.)
Bilmekanikerna är lika dåliga på fordonselektriska ting som konstruktörerna i den industrin.
Även för en icke fackkunnig borde det vara helt uppenbart att om du byter till 13-poligt don på din vagn, inkopplat så att du använder samma funktionalitet som du får med adaptern, då har du en elektriskt sett ekvivalent koppling. Får du felmeddelanden då får du dem med adaptern också.
Däremot slipper du en extra felkälla, i och med att in och ut ur adaptern ersätts med bara en sammankopplingspunkt.
Sen är det riktigt att för att korrekt använda de extra funktioner som finns i ett 13-poligt don, som laddning och kylskåpsdrift, då kan man behöva ändra i elsystemet i vagnen för att få det rätt kopplat. Det fick jag göra när jag byggde om min vagn från 2001 från 7-poligt till 13-poligt.
Sådana omkopplingar kräver förstås en viss förståelse och konstruktörsinsikt. Det ligger ofta utanför bilreparatörernas kompetensområde.
Den husvagn jag har nu är kopplad för 13-poligt från början. Den har dessutom både back- och dimbakljus som standard.
Den förra hade bara dimbakljus, men det fungerade förstås inte förrän jag bytte till 13-poligt. Innan fanns det ingen tråd över till det, när det satt 7-poligt på vagnen.
På min släpkärra, som också hade 7-poligt från början, har jag både bytt till 13-poligt och installerat backljus. Inkopplingsmässigt är det trivialt, men jag fick förstås byta kabeln från stickproppen till släpets kopplingsdosa. Det satt bara en femledare där i original. Monteringsmässigt är det också i regel lättare att hitta fram i ett flaksläp (under flaket) än i en husvagn. Det jag har funderat på är att komplettera husvagnens backljus med sidobackljus vid gasolkofferten. Men det har inte blivit av än.
Även för en icke fackkunnig borde det vara helt uppenbart att om du byter till 13-poligt don på din vagn, inkopplat så att du använder samma funktionalitet som du får med adaptern, då har du en elektriskt sett ekvivalent koppling. Får du felmeddelanden då får du dem med adaptern också.
Däremot slipper du en extra felkälla, i och med att in och ut ur adaptern ersätts med bara en sammankopplingspunkt.
Sen är det riktigt att för att korrekt använda de extra funktioner som finns i ett 13-poligt don, som laddning och kylskåpsdrift, då kan man behöva ändra i elsystemet i vagnen för att få det rätt kopplat. Det fick jag göra när jag byggde om min vagn från 2001 från 7-poligt till 13-poligt.
Sådana omkopplingar kräver förstås en viss förståelse och konstruktörsinsikt. Det ligger ofta utanför bilreparatörernas kompetensområde.
Den husvagn jag har nu är kopplad för 13-poligt från början. Den har dessutom både back- och dimbakljus som standard.
Den förra hade bara dimbakljus, men det fungerade förstås inte förrän jag bytte till 13-poligt. Innan fanns det ingen tråd över till det, när det satt 7-poligt på vagnen.
På min släpkärra, som också hade 7-poligt från början, har jag både bytt till 13-poligt och installerat backljus. Inkopplingsmässigt är det trivialt, men jag fick förstås byta kabeln från stickproppen till släpets kopplingsdosa. Det satt bara en femledare där i original. Monteringsmässigt är det också i regel lättare att hitta fram i ett flaksläp (under flaket) än i en husvagn. Det jag har funderat på är att komplettera husvagnens backljus med sidobackljus vid gasolkofferten. Men det har inte blivit av än.