Som värme källa i vagnen valde jag en 230v kupévärmefläkt. Jag hade redan en lite tjockare variant som kan ställas i två olika effektlägen, men den var lite för stor för att kunna sättas på väggen vid dörren, som var mer eller mindre det enda stället där jag tyckte att man kunde montera en kupévärmefläkt permanent. Jag tittade först på den tunna kupévärmaren som Biltema säljer, men eftersom den är på 1.400 W (6,09 A) ansåg jag att det kunde bli problem att använda den på de campingar där man bara kan säkringen med 6 Amp, vilket är max. vad man kan ta ut från en del campingar ute i Europa. Valet föll i stället på den SlimLine 800 W kupévärmare som Calix då hade i sitt sortiment. Tyvärr ger fläkten i tunna kupévärmere ifrån sig ett högfrekvent tjut. Jag hade någon bit med filtermaterial som jag klädde in fläktens luftintag med och det reducerade ljudet (oljudet) en del.
När jag skruvade isär fläkten såg jag att fläktmotorn är 12v DC. Jag har gått och ruvat på tanken att man nog skulle kunna sänka fläktens hastighet något med t.ex. ett värmefläktmotstånd, likt de värmefläktmotstånden som används för att reglera hastigheten bilars 12v DC kupéfläktar. Det kan föreligga risk för överhettning av fläkten när man drar ner på dess varvtal, men jag tror att Calix har använt samma fläktmotor till både den lilla (600 W) som den större (1.400 W) SlimLine kupévärmaren. Därmed borde det gå att sänka varvtalet på fläkten något på den lilla kupévärmaren utan risk för överhettning. Kruxet är att värmefläktmotstånd sitter i luftflödet för att erhålla kylning och jag har hittills inte hittat något värmefläktmotstånd som jag tycker passar att sätt i luftströmmen inne i fläkten. Ett alternativ kanske skulle kunna vara att använda en "metal–oxide–semiconductor field-effect transistor" (MOSFET) på en liten kylfläns i luftströmmen, likt i följande video, och där potentiometern ersätts med fasta motstånd:
Hittade lite mer information om motorkontroll med MOSFET-transistor:
eu.mouser.com/applications/industrial-motor-control-mosfets
www.instructables.com/id/DC-Motor-Speed-Controller
-speed]electronics.stackexchange.com/questions/249016/mosfet-controlling-[censurerat ord]-speed
När jag skruvade isär fläkten såg jag att fläktmotorn är 12v DC. Jag har gått och ruvat på tanken att man nog skulle kunna sänka fläktens hastighet något med t.ex. ett värmefläktmotstånd, likt de värmefläktmotstånden som används för att reglera hastigheten bilars 12v DC kupéfläktar. Det kan föreligga risk för överhettning av fläkten när man drar ner på dess varvtal, men jag tror att Calix har använt samma fläktmotor till både den lilla (600 W) som den större (1.400 W) SlimLine kupévärmaren. Därmed borde det gå att sänka varvtalet på fläkten något på den lilla kupévärmaren utan risk för överhettning. Kruxet är att värmefläktmotstånd sitter i luftflödet för att erhålla kylning och jag har hittills inte hittat något värmefläktmotstånd som jag tycker passar att sätt i luftströmmen inne i fläkten. Ett alternativ kanske skulle kunna vara att använda en "metal–oxide–semiconductor field-effect transistor" (MOSFET) på en liten kylfläns i luftströmmen, likt i följande video, och där potentiometern ersätts med fasta motstånd:
Hittade lite mer information om motorkontroll med MOSFET-transistor:
eu.mouser.com/applications/industrial-motor-control-mosfets
www.instructables.com/id/DC-Motor-Speed-Controller
-speed]electronics.stackexchange.com/questions/249016/mosfet-controlling-[censurerat ord]-speed
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”