Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hjul och Däck
#2
Lite om våra Hjul och Däck…

Det är bra att kontrollera lufttrycket och minska bränsleförbrukningen:
-Om man har ca 80% av rekommenderat lufttryck så ökar bränsleförbrukningen med ca 1-2% och däckens livslängd minskar med ca 75% på ett dragfordon.

-Om man har ett tillkopplat släp som har ca 80% av rekommenderat lufttryck så påverkar det tillsammans den totala bränsleförbrukningen.

-Kontrollera regelbundet, helst varje månad, speciellt dragbilen och "före" varje avfärd med Husvagnen (ingår i säkerhetskontrollen).

-Följ tillverkarens rekommendationer, alla lufttryck kontrolleras på ”kalla” däck, skulle däcken vara varma (efter ca 3 km körning) så lägg till max 10% från rekommenderat lufttryck, högst 0,2-0,3 bar.

-Vilket tryck som gäller har tillverkaren rekommenderat i resp. manual eller handbok.

-När det gäller dragbilen på en etikett ofta placerad på insidan av dragbilens tanklock, dörrsida eller dörrstolpe och husvagnen i husvagnens manual.

-Mer luft i varma däck. Är däcken varmkörda så ”sväller” luften i däcket och lufttrycket ökar.
Däcken verkar då innehålla mer luft än de egentligen gör.
Ett tips är att fylla på ca 0,3 bar extra om man mäter på varmkörda däck.

Ventiler:
-Många husvagnar med C-däck bör ha högtrycksventiler. Speciellt om maxtrycket ligger uppemot 4,5 bar. Att tänka på i det här läget är att luften i däcken sväller och ökar trycket.

Olika typer av däcksventiler:
-Det finns flera typer av däcksventiler och de vanligaste är av gummi samt några av metall.

-De som räknas in i kategorin ”Snap-in-ventil” där max begränsning på tryck är upp till 4,5 bar och den andra upp till max 7 bar.
OBS! även aluminiumventil räknas som Snap-in-ventil.

Metallventilen, ”Clamp-in-ventil” har sin maxbegränsning upp till 14 bar.

Mediet i däcken kan vara vanlig luft (via en kompressor) eller Nitrogen.
Nitrogen håller trycket 3-4 gånger bättre än luft och innehåller ingen fukt.
 
 Att tänka på:
-Om du har ett fordon som är godkänt för hastigheter över 200 km/tim (enligt tillverkarens rekommendation) så skall du dels ha däck som är godkända för denna hastighet (typ hastighetsklass H210, V240, W270 eller Y300 km/tim) där det även kanske rekommenderas korta ventiler, samt ventiler som är godkända för resp. klass. En lång ventil av standardkaraktär kan spela en del spratt ifall de böjer sig vid högre farter och kan börja läcka vilket kan skapa farliga situationer.

-En del tillverkare lämnar ut sina fordon med vanliga standardventiler utan hänsyn till fordonets maxhastighet, vad detta kan bero på får de svara på själva.
Däremot brukar hastighetsklassen på däcken stämma med tillverkarens rekommendationer.


Att tänka på:
-Har du ett efterfordon typ husvagn och speciellt en vagn med enkelaxel som ”skall” ha C-däck (beroende på totalvikten) och där däcktrycket ligger "uppemot" 4,5 bar "kalla däck" så kan det vara lämpligt att kontrollera så det sitter rätt typ av ventiler på däcken.

Att tänka på:
-Till dessa vagnar så skall även ”fälgen” vara godkänd för vagnens totalvikt.
Är det enkelaxel så skall totalvikten delas med två och varje fälg skall klara ”minst” den vikten.

Att tänka på:
-Luft eller Nitrogen. Har hjulen/däcken ventilhattar av ”Grön” färg så "kan" de i regel vara fyllda med Nitrogen (om ingen annan varit där och fyllt vanlig luft).  Vanliga Svarta ventilhattar innebär oftast att de är fyllda med luft (men kan vara bytta av en tidigare ägare).

-Fyll inte luft i hjul/däck som är fyllda med Nitrogen utan vänd dig till en verkstad som har denna möjlighet. Kan även förekomma på husvagnar, bl a Cabby av senare årsmodell.

Från hjärnkontoret en dimmig vinterdag…
Svara


Meddelande i denna tråd
Hjul och Däck - av Hagbard - 2019-12-21, 16:12
RE: Hjul och Däck - av Hagbard - 2019-12-21, 16:12

Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)