Camping Forum - Din campingplats på nätet

Full Version: Hjul och Däck
Detta är en förenklad verision av forumet. Visa full verision i original format.
Bra Däck eller Gamla Däck?

När man är och inspekterar en ny vagn eller i bästa fall sin egen om man haft den några år.

Hur ser Däckstatusen ut?

Hur avgör man när det är dags att byta?

Ja, skall man åka längre sträckor så borde det vara krav på att inspektera Däcken (ingår i säkerhetskontrollen) och speciellt tillverkningsdatum. Kontrollen skall då inte bara göras utifrån sidan samt att de innehar rätt lufttryck. Man är också tvungen att kröka på ryggen och titta noga på slitbanan och speciellt in mellan mönsterfördjupningara så det inte förekommer torrsprickor.

Tillverkningsdatum framgår på däcket med några siffror, före slutet på 1999 så var det 3 sifror som talade om vecka och år men inte årtionde. T ex 126 som innebar vecka 12 och år 1976, 1986, 1996 eller vad? Men det kunde aldrig vara 2006 och vidare.

Fr o m slutet på 1999 så skall däcken vara märkta med 4 siffror vecka och årtionde t ex 3414, vilkett innebär vecka 34 år 2014.

Däckens livslängd beror på det som först uppnås, utslitna eller uttorkade pga ålder. Det vanligaste på Husvagnar är just uttorkade pga ålder.

Man brukar säga att ett välskött däck har en livslängd på ca 5 till 7 år beroende på hur de sköts. Nya däck levereras oftast med en glycerinbehandling som håller ca 3 år. Därefter är det upp till innehavaren att vårda sina däck på bästa sätt och ett sätt är att årligen behandla om däcken med glycerin så förhindras torrsprickor och man förlänger livslängden. Inte bara den synliga utsidan utan även slitbanan och fördjupningarna i slitbanan där oftast torrsprickorna uppstår.


Lite från hjärnkontoret en dimmig dag.
Lite om våra Hjul och Däck…

Det är bra att kontrollera lufttrycket och minska bränsleförbrukningen:
-Om man har ca 80% av rekommenderat lufttryck så ökar bränsleförbrukningen med ca 1-2% och däckens livslängd minskar med ca 75% på ett dragfordon.

-Om man har ett tillkopplat släp som har ca 80% av rekommenderat lufttryck så påverkar det tillsammans den totala bränsleförbrukningen.

-Kontrollera regelbundet, helst varje månad, speciellt dragbilen och "före" varje avfärd med Husvagnen (ingår i säkerhetskontrollen).

-Följ tillverkarens rekommendationer, alla lufttryck kontrolleras på ”kalla” däck, skulle däcken vara varma (efter ca 3 km körning) så lägg till max 10% från rekommenderat lufttryck, högst 0,2-0,3 bar.

-Vilket tryck som gäller har tillverkaren rekommenderat i resp. manual eller handbok.

-När det gäller dragbilen på en etikett ofta placerad på insidan av dragbilens tanklock, dörrsida eller dörrstolpe och husvagnen i husvagnens manual.

-Mer luft i varma däck. Är däcken varmkörda så ”sväller” luften i däcket och lufttrycket ökar.
Däcken verkar då innehålla mer luft än de egentligen gör.
Ett tips är att fylla på ca 0,3 bar extra om man mäter på varmkörda däck.

Ventiler:
-Många husvagnar med C-däck bör ha högtrycksventiler. Speciellt om maxtrycket ligger uppemot 4,5 bar. Att tänka på i det här läget är att luften i däcken sväller och ökar trycket.

Olika typer av däcksventiler:
-Det finns flera typer av däcksventiler och de vanligaste är av gummi samt några av metall.

-De som räknas in i kategorin ”Snap-in-ventil” där max begränsning på tryck är upp till 4,5 bar och den andra upp till max 7 bar.
OBS! även aluminiumventil räknas som Snap-in-ventil.

Metallventilen, ”Clamp-in-ventil” har sin maxbegränsning upp till 14 bar.

Mediet i däcken kan vara vanlig luft (via en kompressor) eller Nitrogen.
Nitrogen håller trycket 3-4 gånger bättre än luft och innehåller ingen fukt.
 
 Att tänka på:
-Om du har ett fordon som är godkänt för hastigheter över 200 km/tim (enligt tillverkarens rekommendation) så skall du dels ha däck som är godkända för denna hastighet (typ hastighetsklass H210, V240, W270 eller Y300 km/tim) där det även kanske rekommenderas korta ventiler, samt ventiler som är godkända för resp. klass. En lång ventil av standardkaraktär kan spela en del spratt ifall de böjer sig vid högre farter och kan börja läcka vilket kan skapa farliga situationer.

-En del tillverkare lämnar ut sina fordon med vanliga standardventiler utan hänsyn till fordonets maxhastighet, vad detta kan bero på får de svara på själva.
Däremot brukar hastighetsklassen på däcken stämma med tillverkarens rekommendationer.


Att tänka på:
-Har du ett efterfordon typ husvagn och speciellt en vagn med enkelaxel som ”skall” ha C-däck (beroende på totalvikten) och där däcktrycket ligger "uppemot" 4,5 bar "kalla däck" så kan det vara lämpligt att kontrollera så det sitter rätt typ av ventiler på däcken.

Att tänka på:
-Till dessa vagnar så skall även ”fälgen” vara godkänd för vagnens totalvikt.
Är det enkelaxel så skall totalvikten delas med två och varje fälg skall klara ”minst” den vikten.

Att tänka på:
-Luft eller Nitrogen. Har hjulen/däcken ventilhattar av ”Grön” färg så "kan" de i regel vara fyllda med Nitrogen (om ingen annan varit där och fyllt vanlig luft).  Vanliga Svarta ventilhattar innebär oftast att de är fyllda med luft (men kan vara bytta av en tidigare ägare).

-Fyll inte luft i hjul/däck som är fyllda med Nitrogen utan vänd dig till en verkstad som har denna möjlighet. Kan även förekomma på husvagnar, bl a Cabby av senare årsmodell.

Från hjärnkontoret en dimmig vinterdag…