(2017-09-27, 07:09)Ljusne-Håkan Skrev: Att ladda utan märkbart spänningsfall från bilen måste vara det enda vettiga.
Ja, det är ett nautligt första steg. En annan sak att tänka på är att tillse att det sitter tillräckligt grova ledare i bilen hela vägen från generatorn, vilket även inkluderar jordledningen från generator till chassi. Även om det sitter en 120A generator i min bil, så sitter det bara en 16 mm2 kabel mellan generatorn och startbatteriet, vilket är i klenaste laget. Voltmätaren som jag har i cig-uttaget visar klart lägre spänning när stora förbrukare, såsom båda kupéfläktarna och halvljuset, är på. När jag kör på motorväg utomlands brukar jag släcka halvljusautomatiken genom att slå på parkeringsljuet, varvid spänningen i cig-uttaget ökar ca 0,2-0,4v.
Nu när jag pratar om det innser jag att jag borde mäta spänningsfallet mellan generatorn och startbatteriet, respektive mellan generatorn och chassi-jord, när heljuset med de två 100w extraljusen är på samtidigt som de båda kupéfläktarna också är på. Får återkomma med resultatet när jag väl har fått "ändan ur vagnen". Jag är dock förvissad om att ledningarna från generatorn borde uppgraderas till 25 mm2 för att komma närmare 14,4v i bilens elsystem under belastning. Då kommer jag också att få bättre laddning på samtliga batterier, inklusive husvagnsbatteriet. Det är dock lite trångt om plats med 25 mm2 kabel och dess kabelsko i lådan med huvudsäkringarna som sitter mellan generatorn och startbatteriet.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”