2017-09-26, 13:09
(2017-09-26, 11:09)Ljusne-Håkan Skrev: Hur hög spänning får du på batteriet när du kört några timmar?
Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
Jag har tidigare mätt spänningen över startbatteriet, respektive husvagnsbatteriet och vill minas att spänningsfallet var ca 0,2v mellan bil och vagn. När jag sparade ner inläggen från gamla Husvagnsforum, så är inlägget där jag skrev om detta ett av dem som inte blev sparade
Följande kanske kan ge dig en idé i stället. När vi för ett tag sedan reste nästan 400 mil genom Europa under tio dagar, laddades AGM-batteriet i husvagnen enbart med bilgeneratorn, undantaget en dag när solpanelsväskan (2 x 30w) var ute. Vi stod på gratisplatser utan ström hela tiden. I vagnen stod kompressorkylboxen, som är den enhet som förbrukar mest ström i vagnen. Under resans sista 24 timmar var det rejält varmt (37 C) vilket gjorde att kompressorkylboxen fick jobba mycket mer, men i gengäld gick bilen hela dagen, från morgon till sen kväll, så AC:n kunde jobba. Annars hade det blivit för varmt för katterna i bilen. Jag vill minas att husvagnsbatteriets vilospänning, någon dag efter att vi kom fram, låg på ca 12,6v.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”