Jag avsåg inte att utrusta husvagnen med solpaneler, men jag ändrade mig. Under vinterhalvåret har vagnen varit parkerad på en parkering utan tillgång till 230v. Batteriet behövdes underladdas någon gång emellanåt och det är krångligt att ta ut batteriet för att ladda det på annan plats. Jag tillverkade därför en solpanelsväska (2 x 30w) som passar att förvara på sidan av den trälåda som innehåller kattoan.
Benen till solpanelsväskan är tillverkade av plywood. Dom kanske inte ser så mycket ut för världen, men dom gör jobbet.
Eftersom jag redan hade installerat en solpanelsregulator i vagnen, som spänningsvakt, var det lätt att bara sätta dit två kablar och klämma dit MC4 kontakter. Det är bara att hänga ut kabelstumpen genom fönstret. Eftersom solpanelerna levererades med kablar, behöll jag dessa och skafffade två MC4-förgreningar för anslutning till kabelstumpen i husvagnen.
Benen till solpanelsväskan är tillverkade av plywood. Dom kanske inte ser så mycket ut för världen, men dom gör jobbet.
Eftersom jag redan hade installerat en solpanelsregulator i vagnen, som spänningsvakt, var det lätt att bara sätta dit två kablar och klämma dit MC4 kontakter. Det är bara att hänga ut kabelstumpen genom fönstret. Eftersom solpanelerna levererades med kablar, behöll jag dessa och skafffade två MC4-förgreningar för anslutning till kabelstumpen i husvagnen.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”