"Flash back":
Den originalmonterade dieseldrivna vattenvärmaren modifierades så den även fungerar som en parkeringsvärmare. Jag skaffade även termomattor för fönstrena som ersättning för de primitiv mörkläggningsvariant som vi använde till att börja med. Efter något år tog jag även bort innertak och alla sidopaneler och klistrade dit liggunderlagsliknande termoisolering.
Den termoelektriska kylboxen tuggade i sig en hel del ström, så det tillkom även ett "bodelsbatteri" efter att jag hade kommit på att det precis gick att få in en batterilåda under enkelsätet som sitter vid skjutdörren. Det var ett ganska dött utrymme som inte gick att använda till mycket. För att slippa att vattendunken tog upp utrymme i bagaget satte jag hängde jag dit en 32 l vattentank under golvet och det tillkom även en 10 l vattendunk med kran som precis fick plats på fotsteget innanför skjutdörren. För att kunna få med cykel tillkom det ett cykelställ för bakluckan och för att frigöra än mer utrymme tillkom det även två takboxar.
Någon gång under resans gång fick jag inspiration till att sätta två solpaneler (2x20w) ovanpå takboxarna för att få lite laddning på "bodelsbatteriet" när bilen stog stilla.
För att leda ner kablarna från solpanelen till solpanelsregulatorn i bilen satte jag dit ett fyrkantsrör vid sidan om en av takboxarna där kabeln sitter fast. Fyrkantsröret utgör även fäste för ett vindskyddstak (Decathlon Tarp) som fungerar som markis. När jag ändå var i farten passade jag på att sätta ett fyrkantsrör på varsida på bilen, varvid jag även kan hänga i ett solsegel på motstående sida för att ge skugga. Det tillkom även ett fristående tält från Decathlon som passar bra som förtält. Tältet har lös golv, vilket är praktisk så man kan välja när man vill ha golvet i tältet och när det passar bättre att vara utan golv.
Den originalmonterade dieseldrivna vattenvärmaren modifierades så den även fungerar som en parkeringsvärmare. Jag skaffade även termomattor för fönstrena som ersättning för de primitiv mörkläggningsvariant som vi använde till att börja med. Efter något år tog jag även bort innertak och alla sidopaneler och klistrade dit liggunderlagsliknande termoisolering.
Den termoelektriska kylboxen tuggade i sig en hel del ström, så det tillkom även ett "bodelsbatteri" efter att jag hade kommit på att det precis gick att få in en batterilåda under enkelsätet som sitter vid skjutdörren. Det var ett ganska dött utrymme som inte gick att använda till mycket. För att slippa att vattendunken tog upp utrymme i bagaget satte jag hängde jag dit en 32 l vattentank under golvet och det tillkom även en 10 l vattendunk med kran som precis fick plats på fotsteget innanför skjutdörren. För att kunna få med cykel tillkom det ett cykelställ för bakluckan och för att frigöra än mer utrymme tillkom det även två takboxar.
Någon gång under resans gång fick jag inspiration till att sätta två solpaneler (2x20w) ovanpå takboxarna för att få lite laddning på "bodelsbatteriet" när bilen stog stilla.
För att leda ner kablarna från solpanelen till solpanelsregulatorn i bilen satte jag dit ett fyrkantsrör vid sidan om en av takboxarna där kabeln sitter fast. Fyrkantsröret utgör även fäste för ett vindskyddstak (Decathlon Tarp) som fungerar som markis. När jag ändå var i farten passade jag på att sätta ett fyrkantsrör på varsida på bilen, varvid jag även kan hänga i ett solsegel på motstående sida för att ge skugga. Det tillkom även ett fristående tält från Decathlon som passar bra som förtält. Tältet har lös golv, vilket är praktisk så man kan välja när man vill ha golvet i tältet och när det passar bättre att vara utan golv.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”