2018-08-09, 23:08
Jag har förstått att det förväntas att man har ett "slutet gråvattensystem" till husvagnen på campingplatser i Sverige. Ute i Europa har jag klarat mig med en spann för att tömma gråvattnet. Eftersom vi planerar att ge oss ut och campa lite i Sverige framöver har jag nu inhandlat en spillvattenluga. Jag antar att den är tänkt att ansluta till en vertikalt avloppsslang. Efter att jag installerade gråvattentanken i husvagnen hamnar avloppslangen i stället ganska horrisontellt.
För att spillvattenlungan inte skall sticka ut för mycket från vagnen valde jag att ansluta den med ett 90-graders skarvstycke. Jag är medveten om att det kan stoppa-upp i skarvstycket, men det är enkelt att åtgärda.
Avloppsslangen på vagnen består av 19 mm bilvärmeslang. Den slang som tillhör spillvattenlungan passar utanpå en tvättmaskins slang, som är 19 mm invändigt. Jag hade turen att ha sparat en stump tvättmaskinsslang som kom väl till pass som mellanlägg mellan det vinklade skarvstycket och slangen till spillvattenlugnan.
För att spillvattenlungan inte skall sticka ut för mycket från vagnen valde jag att ansluta den med ett 90-graders skarvstycke. Jag är medveten om att det kan stoppa-upp i skarvstycket, men det är enkelt att åtgärda.
Avloppsslangen på vagnen består av 19 mm bilvärmeslang. Den slang som tillhör spillvattenlungan passar utanpå en tvättmaskins slang, som är 19 mm invändigt. Jag hade turen att ha sparat en stump tvättmaskinsslang som kom väl till pass som mellanlägg mellan det vinklade skarvstycket och slangen till spillvattenlugnan.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”