2025-09-16, 08:09
Fram brukar man komma, även om motorn är klen. Det tar längre tid, bara. du får kanske inte ens någon större anledning att ens försöka dig på omkörningar. En hybrid har förstås fördelen att den laddar igen så snart du har en bättre nedförsbacke eller saktar in. Så oftast finns det någon elhjälp att få, även när du kört så långt att du ätit upp den laddning den kan ha fått via sladden innan du startade resan. Kan ju räcka till en omkörning, kanske.
Jag hade nog varit mer tveksam till hur bilen bär vagnen, oavsett om batteriet är laddat eller ej. Nu har du ju en riktigt liten vagn, men det brukar vara så att bilar med klen släpvagnsvikt är inte speciellt stabila i hjulupphängningarna heller. Det är mer påfrestande om bilen gungar och skuttar hela tiden därför att speciellt bakvagnen är klent dimensionerad.
Även med min XC90 (max släpvagnsvikt 2700 kg) märks det att den blir otrevligt gungig med min husvagn på 1700 kg på kroken. Nu har den bilen luftfjädring med aktiv stötdämpning så det är bara att slå om stötdämpningen i ett styvare läge så går det utmärkt igen. Luftfjädringen gör att den alltid håller rätt höjd. Men sådant finns nog inte på Kian.
Jag hade nog varit mer tveksam till hur bilen bär vagnen, oavsett om batteriet är laddat eller ej. Nu har du ju en riktigt liten vagn, men det brukar vara så att bilar med klen släpvagnsvikt är inte speciellt stabila i hjulupphängningarna heller. Det är mer påfrestande om bilen gungar och skuttar hela tiden därför att speciellt bakvagnen är klent dimensionerad.
Även med min XC90 (max släpvagnsvikt 2700 kg) märks det att den blir otrevligt gungig med min husvagn på 1700 kg på kroken. Nu har den bilen luftfjädring med aktiv stötdämpning så det är bara att slå om stötdämpningen i ett styvare läge så går det utmärkt igen. Luftfjädringen gör att den alltid håller rätt höjd. Men sådant finns nog inte på Kian.

