Camping Forum - Din campingplats på nätet

Full Version: Erfarenheter av Kia Ceed plugin-hybrid som dragbil?
Detta är en förenklad verision av forumet. Visa full verision i original format.
Hej!

Funderar på att köpa en Kia Ceed plugin-hybrid med dragkrok, men blir inte klok på om den orkar dra vår husvagn (som är relativt liten, totalvikt 1250 kg). Bilen kan dra 1300 kg enligt tillverkaren, men frågan är hur det funkar i praktiken, i uppförsbackar, omkörningar osv. Jag har förstått att bilen är rätt klen när batteriet är urladdat, och det kan man nog råka ut för på längre körningar.

Vore guld värt om någon har erfarenheter att dela med sig av, både positiva och negativa!
Bra fråga... Min erfarenhet från just den bilmodellen är noll, men jag har dragit vagn med motorsvaga bilar av andra fabrikat och modeller. Roligt är det inte, men det går.
Jag skulle nog säga så här:
Kommer du att dra vagn ofta?
Kommer du att dra längre sträckor?
Kommer du att åka branta vägar, typ fjällen eller alperna?
Om svaret på dessa frågor är ja, så skulle i alla fall jag kolla på andra alternativ.
Tack så mycket för svaret!
Fram brukar man komma, även om motorn är klen. Det tar längre tid, bara. du får kanske inte ens någon större anledning att ens försöka dig på omkörningar. En hybrid har förstås fördelen att den laddar igen så snart du har en bättre nedförsbacke eller saktar in. Så oftast finns det någon elhjälp att få, även när du kört så långt att du ätit upp den laddning den kan ha fått via sladden innan du startade resan. Kan ju räcka till en omkörning, kanske.

Jag hade nog varit mer tveksam till hur bilen bär vagnen, oavsett om batteriet är laddat eller ej. Nu har du ju en riktigt liten vagn, men det brukar vara så att bilar med klen släpvagnsvikt är inte speciellt stabila i hjulupphängningarna heller. Det är mer påfrestande om bilen gungar och skuttar hela tiden därför att speciellt bakvagnen är klent dimensionerad.
Även med min XC90 (max släpvagnsvikt 2700 kg) märks det att den blir otrevligt gungig med min husvagn på 1700 kg på kroken. Nu har den bilen luftfjädring med aktiv stötdämpning så det är bara att slå om stötdämpningen i ett styvare läge så går det utmärkt igen. Luftfjädringen gör att den alltid håller rätt höjd. Men sådant finns nog inte på Kian.