2024-06-17, 11:06
(Detta inlägg var senast redigerat: 2024-06-17, 16:06 av apersson850.)
(2024-06-17, 06:06)Ca1p3 Skrev: Skodan får dra lika mycket som Volvon och vad jag läst är bränsleförbrukningen lika mycket med påkopplad husvagn.Jag insåg när jag läste det här igen att du nog menar att båda bilarna tar ungefär lika mycket när de drar husvagn. Det kan nog hända. Jag svarade på att du menade att det går åt lika mycket med som utan husvagn.
Men det får stå kvar ändå. Siffrorna kanske roar någon.
Det där är förstås ett önsketänkande. Det räcker att titta på vilket av fordonen som har störst frontarea, bilen eller husvagnen, så inser du det fåfänga i den förhoppningen. Luftmotståndet är direkt proportionellt mot frontarean.
Dessutom beror det på Cd-värdet, som anger hur väl luften passerar fordonet. En husvagn med lägre Cd-värde än en bil har jag aldrig sett. En Tesla ligger på 0,25, en Volvo XC70 på 0,35. En husvagn har nog 0,5 (gissar - har aldrig sett några mätningar på en sådan).
När jag en gång drog husvagn med Volvo 850 Turbo konstaterade jag att förbrukningen med husvagn i runt 80 km/h var ungefär densamma som utan husvagn. Om jag utan körde i drygt 160 km/h. Mäter man på det viset kan det förstås stämma.
Jag har kört exakt samma sträcka med nästan samma fart (begränsad till 80 km/h stor del av sträckan) med XC70 med och utan husvagn. Förbrukningen med var exakt den dubbla, 0,58 l/mil mot 1,16.