Camping Forum - Din campingplats på nätet
Volvo v90 vs Skoda superb - Printable Version

+- Camping Forum - Din campingplats på nätet (https://campingforum.net)
+-- Forum: Husvagn (https://campingforum.net/forumdisplay.php?fid=8)
+--- Forum: Dragbilar (https://campingforum.net/forumdisplay.php?fid=26)
+--- Thread: Volvo v90 vs Skoda superb (/showthread.php?tid=1193)



Volvo v90 vs Skoda superb - Ca1p3 - 2024-06-16

Hejsan ny på forumet och snart införskaffat mig min första husvagn. 
Men först måste vi byta bil. 
Jag och sambon har fastnat för Skoda superb och v90. 
Där finns en superb som verkar vara i riktigt fint skick och som rullat 12k mil 2016. 

Det jag undrar över är vilken av dessa två ni hade valt och varför ? Kanske ni kan göra att valet blir lättare. 

Mvh


RE: Volvo v90 vs Skoda superb - apersson850 - 2024-06-16

Jag har dragit med Volvo sedan 1980, så jag är nog för miljöskadad för att rekommendera en Skoda.

Jag drog loss en husvagn som fastnat i en håla för tio år sedan. Dragbilen orkade inte få upp den. Det var en Skoda, men den var nog mindre än den du tittar på.


RE: Volvo v90 vs Skoda superb - Ca1p3 - 2024-06-16

(2024-06-16, 20:06)apersson850 Skrev: Jag har dragit med Volvo sedan 1980, så jag är nog för miljöskadad för att rekommendera en Skoda.

Jag drog loss en husvagn som fastnat i en håla för tio år sedan. Dragbilen orkade inte få upp den. Det var en Skoda, men den var nog mindre än den du tittar på.

Är det stor skillnad på en d3 och d4 ? 
Är det dumt att köpa en d3 om man ska dra en husvagn eller det gör inte så mycket ?


RE: Volvo v90 vs Skoda superb - Bobofalun - 2024-06-16

(2024-06-16, 22:06)Ca1p3 Skrev:
(2024-06-16, 20:06)apersson850 Skrev: Jag har dragit med Volvo sedan 1980, så jag är nog för miljöskadad för att rekommendera en Skoda.

Jag drog loss en husvagn som fastnat i en håla för tio år sedan. Dragbilen orkade inte få upp den. Det var en Skoda, men den var nog mindre än den du tittar på.

Är det stor skillnad på en d3 och d4 ? 
Är det dumt att köpa en d3 om man ska dra en husvagn eller det gör inte så mycket ?

När jag tittade på Volvo vid senaste bilbytet så var dragvikterna på D3 inte vad jag önskade mig. D4 var snäppet upp när det kom till den biten. Nu blev det inte en Volvo för mig, men jag har svårt att tro att Skodan är bättre på så många punkter, även om det också är en trevlig bil. Det som gör att jag skulle undvika Skodan är nog DSG-lådan, som i min mening inte är anpassad att dra tungt med.


RE: Volvo v90 vs Skoda superb - Ca1p3 - 2024-06-17

(2024-06-16, 23:06)Bobofalun Skrev:
(2024-06-16, 22:06)Ca1p3 Skrev:
(2024-06-16, 20:06)apersson850 Skrev: Jag har dragit med Volvo sedan 1980, så jag är nog för miljöskadad för att rekommendera en Skoda.

Jag drog loss en husvagn som fastnat i en håla för tio år sedan. Dragbilen orkade inte få upp den. Det var en Skoda, men den var nog mindre än den du tittar på.

Är det stor skillnad på en d3 och d4 ? 
Är det dumt att köpa en d3 om man ska dra en husvagn eller det gör inte så mycket ?

När jag tittade på Volvo vid senaste bilbytet så var dragvikterna på D3 inte vad jag önskade mig. D4 var snäppet upp när det kom till den biten. Nu blev det inte en Volvo för mig, men jag har svårt att tro att Skodan är bättre på så många punkter, även om det också är en trevlig bil. Det som gör att jag skulle undvika Skodan är nog DSG-lådan, som i min mening inte är anpassad att dra tungt med.

Visste inte att d3 inte kunde dra lika tungt, då är valet lätt mellan d4 och d3 haha. 
Skodan får dra lika mycket som Volvon och vad jag läst är bränsleförbrukningen lika mycket med påkopplad husvagn. 
Skodan är större än v90 vilket är ett plus för mig och sambon. 
Men ska se om jag kan hitta någon v90 som ligger under 20k mil och ser bra ut så jag har nåt att jämföra med. 
Verkar inte vara många här som drar med Skoda 😂


RE: Volvo v90 vs Skoda superb - Bobofalun - 2024-06-17

(2024-06-17, 06:06)Ca1p3 Skrev:
(2024-06-16, 23:06)Bobofalun Skrev:
(2024-06-16, 22:06)Ca1p3 Skrev:
(2024-06-16, 20:06)apersson850 Skrev: Jag har dragit med Volvo sedan 1980, så jag är nog för miljöskadad för att rekommendera en Skoda.

Jag drog loss en husvagn som fastnat i en håla för tio år sedan. Dragbilen orkade inte få upp den. Det var en Skoda, men den var nog mindre än den du tittar på.

Är det stor skillnad på en d3 och d4 ? 
Är det dumt att köpa en d3 om man ska dra en husvagn eller det gör inte så mycket ?

När jag tittade på Volvo vid senaste bilbytet så var dragvikterna på D3 inte vad jag önskade mig. D4 var snäppet upp när det kom till den biten. Nu blev det inte en Volvo för mig, men jag har svårt att tro att Skodan är bättre på så många punkter, även om det också är en trevlig bil. Det som gör att jag skulle undvika Skodan är nog DSG-lådan, som i min mening inte är anpassad att dra tungt med.

Visste inte att d3 inte kunde dra lika tungt, då är valet lätt mellan d4 och d3 haha. 
Skodan får dra lika mycket som Volvon och vad jag läst är bränsleförbrukningen lika mycket med påkopplad husvagn. 
Skodan är större än v90 vilket är ett plus för mig och sambon. 
Men ska se om jag kan hitta någon v90 som ligger under 20k mil och ser bra ut så jag har nåt att jämföra med. 
Verkar inte vara många här som drar med Skoda 😂
Min kollega drog en 2t Kabe med en Superb några somrar. Riktigt trevliga bilar för det mesta, men kvalitén skulle jag säga är bättre på Volvo. Han hade en hel del bekymmer med sin Skoda. (dock inte relaterade till själva husvagnsdragandet)


RE: Volvo v90 vs Skoda superb - apersson850 - 2024-06-17

(2024-06-16, 22:06)Ca1p3 Skrev: Är det stor skillnad på en d3 och d4 ? 
Är det dumt att köpa en d3 om man ska dra en husvagn eller det gör inte så mycket ?

Den frågan går inte riktigt att svara på utan att också specificera vilken bilmodell, inklusive årsmodell, som du tittar på. Beteckningar som D3 och D5 har funnits i en massa olika bilar. De betyder bara att motorn är en diesel inom ett visst effektspann, inte vad det är för bil, hur många cylindrar den har, vilken växellåda det är eller vilken dragvikt bilen har.

Om vi som ett exempel tittar på en V90 årsmodell 2019, tidigt utförande, så är dragvikten för alla framhjulsdrivna versioner 1800 kg.
För de flesta fyrhjulsdrivna är dragvikten 2200 kg, men där gäller det att se upp när man köper begagnat, för där skiljer det från bil till bil. Det fanns ett särskilt utförande för förhöjd dragvikt. Utan det kan det vara 1800 kg ändå.

Så du kan hitta en V90 2019 med D3 som får dra 2200 kg och en D5 som bara får dra 1800 kg.

Så länge jag har haft dieslar har jag dragit husvagn med D5. Förra bilen med 230 hk, den nuvarande med 240 hk. Ingen större skillnad på motoreffekt. Max släpvagnsvikt 2100 resp. 2700 kg för de två senaste D5-bilarna. Betydligt större skillnad, med andra ord.

D5 230 hk satt i en XC70. Den var den bästa dragbil jag haft dittills. D5 240 hk sitter i en XC90 som är anskaffad så nyligen att jag får återkomma efter midsommar med något utlåtande om dess kvalifikationer som dragbil. Verkar bra på den lilla provtur jag tagit hittills.


RE: Volvo v90 vs Skoda superb - apersson850 - 2024-06-17

(2024-06-17, 06:06)Ca1p3 Skrev: Skodan får dra lika mycket som Volvon och vad jag läst är bränsleförbrukningen lika mycket med påkopplad husvagn.
Jag insåg när jag läste det här igen att du nog menar att båda bilarna tar ungefär lika mycket när de drar husvagn. Det kan nog hända. Jag svarade på att du menade att det går åt lika mycket med som utan husvagn.

Men det får stå kvar ändå. Siffrorna kanske roar någon.

Det där är förstås ett önsketänkande. Det räcker att titta på vilket av fordonen som har störst frontarea, bilen eller husvagnen, så inser du det fåfänga i den förhoppningen. Luftmotståndet är direkt proportionellt mot frontarean.
Dessutom beror det på Cd-värdet, som anger hur väl luften passerar fordonet. En husvagn med lägre Cd-värde än en bil har jag aldrig sett. En Tesla ligger på 0,25, en Volvo XC70 på 0,35. En husvagn har nog 0,5 (gissar - har aldrig sett några mätningar på en sådan).

När jag en gång drog husvagn med Volvo 850 Turbo konstaterade jag att förbrukningen med husvagn i runt 80 km/h var ungefär densamma som utan husvagn. Om jag utan körde i drygt 160 km/h. Mäter man på det viset kan det förstås stämma.

Jag har kört exakt samma sträcka med nästan samma fart (begränsad till 80 km/h stor del av sträckan) med XC70 med och utan husvagn. Förbrukningen med var exakt den dubbla, 0,58 l/mil mot 1,16.


RE: Volvo v90 vs Skoda superb - apersson850 - 2024-06-18

För att traska vidare på förbrukningsspåret kan jag tillägga att min erfarenhet säger att det beror mer på husvagnen än bilen. Alla bilar idag är extremt hårt trimmade för att hålla nere förbrukningen. Tillverkarna lägger ner miljarder på det i utvecklingskostnader. Men de kan inte göra något åt hur husvagnen ser ut. Är den bekväm att bo i, alltså bred och har högt i tak överallt, då blir den en fyrkantig låda som går tungt genom luften.
En del vagnar gör avkall på takhöjd, bredd eller stabilitet (vikt) och då går de billigare att dra. Men det är ofta lite sämre att bo i.