2019-01-22, 11:01
(Detta inlägg var senast redigerat: 2019-01-22, 11:01 av Hagbard.
Edit Reason: Felstavningar
)
Har suttit och spånat lite i en del broschyrer och uppmärksammade att de sydliga tillverkarna fortfarande använder Polyplastic som fönster. Dessa fönster har över tid skapat problem bl a läckage som gör att regelverket bakom ruttnar sönder eller att det helt sonika delaminerar där ytterrutan lämnar sin plats. Det senare problemet sägs att dom fått ordning på med lite garanti för en del och stora kostnader för en del andra.
Det första problemet med läckage har dom inte fått ordning på då montageprincipen inte överensstämmer med ett bra fackmannamässigt montage (kanske har förbättrats på senare årsmodeller men det går att undersöka).
Det som oftast händer med denna typ av fönster och infästning är den övre aluskenan som själva fönstret hänger i och sedan den gummiprofil med stödband som sitter i karossen. Den övre infästningens aluskena på vagnens sidor sitter oftast bara skruvad i plåten (kan ha kommit dit en stödregel på senare modeller) i bak och fram sitter den skruvad i den tvärregel som är mellan tak och vägg. Det sorgliga är att det saknas tätning både vid skruvar samt under själva aluskenan. Det saknas också tätning under gummiprofilen vilket får till följd att vatten tränger in ovanifrån och under vinter så sker fryssprängning så det blir otätt.
En rekommendation är att de som har en sydländsk vagn med Polyplastic fönster kontrollerar om det finns tätning annars så föreslår jag att man lyfter ner fönstret (man låser upp det inifrån och går ut och viker upp det så mycket som möjligt då släpper det från alulisten) och skaffar en bra Butyl typ Bostic 1590 och skruvar den alulisten först och tätar under "hela" den, speciellt skruvhålen. Efter denna process så tätar man under gummiprofilen hela vägen runt om och ett bra ställe att börja på är strax nedanför övre vänstra hörnet och sedan gå runt och avsluta där man började (vänsterhänt får spegelvända).
Har man en nyare vagn så kommer den med största sannolikhet att klara många fler år och ha ett bättre andrahandsvärde än de som är otätade.
En bild på hur det kan se ut efter några år (bakstammen på en sydländsk vagn med Polyplastic fönster:
2004-05 så hade dom problem med just delamering av ytter och innerruta som skapade onödiga problem för ägarna. En del fick upprättelse och en del fick betala stora slantar för att lösa problemet.
http://www.husvagnochcamping.se/forum/pr...st-3541671
Det går även att söka på Engelska siter där var dom inte nådiga för detta.
En liten talande video om hur fabriksmonteringen går till:
https://www.youtube.com/watch?v=aKGMSeZaS_M
I all vänlighet Hagbard
Det första problemet med läckage har dom inte fått ordning på då montageprincipen inte överensstämmer med ett bra fackmannamässigt montage (kanske har förbättrats på senare årsmodeller men det går att undersöka).
Det som oftast händer med denna typ av fönster och infästning är den övre aluskenan som själva fönstret hänger i och sedan den gummiprofil med stödband som sitter i karossen. Den övre infästningens aluskena på vagnens sidor sitter oftast bara skruvad i plåten (kan ha kommit dit en stödregel på senare modeller) i bak och fram sitter den skruvad i den tvärregel som är mellan tak och vägg. Det sorgliga är att det saknas tätning både vid skruvar samt under själva aluskenan. Det saknas också tätning under gummiprofilen vilket får till följd att vatten tränger in ovanifrån och under vinter så sker fryssprängning så det blir otätt.
En rekommendation är att de som har en sydländsk vagn med Polyplastic fönster kontrollerar om det finns tätning annars så föreslår jag att man lyfter ner fönstret (man låser upp det inifrån och går ut och viker upp det så mycket som möjligt då släpper det från alulisten) och skaffar en bra Butyl typ Bostic 1590 och skruvar den alulisten först och tätar under "hela" den, speciellt skruvhålen. Efter denna process så tätar man under gummiprofilen hela vägen runt om och ett bra ställe att börja på är strax nedanför övre vänstra hörnet och sedan gå runt och avsluta där man började (vänsterhänt får spegelvända).
Har man en nyare vagn så kommer den med största sannolikhet att klara många fler år och ha ett bättre andrahandsvärde än de som är otätade.
En bild på hur det kan se ut efter några år (bakstammen på en sydländsk vagn med Polyplastic fönster:
2004-05 så hade dom problem med just delamering av ytter och innerruta som skapade onödiga problem för ägarna. En del fick upprättelse och en del fick betala stora slantar för att lösa problemet.
http://www.husvagnochcamping.se/forum/pr...st-3541671
Det går även att söka på Engelska siter där var dom inte nådiga för detta.
En liten talande video om hur fabriksmonteringen går till:
https://www.youtube.com/watch?v=aKGMSeZaS_M
I all vänlighet Hagbard