Camping Forum - Din campingplats på nätet

Full Version: Fönster Polyplastic
Detta är en förenklad verision av forumet. Visa full verision i original format.
Har suttit och spånat lite i en del broschyrer och uppmärksammade att de sydliga tillverkarna fortfarande använder Polyplastic som fönster. Dessa fönster har över tid skapat problem bl a läckage som gör att regelverket bakom ruttnar sönder eller att det helt sonika delaminerar där ytterrutan lämnar sin plats. Det senare problemet sägs att dom fått ordning på med lite garanti för en del och stora kostnader för en del andra.

Det första problemet med läckage har dom inte fått ordning på då montageprincipen inte överensstämmer med ett bra fackmannamässigt montage (kanske har förbättrats på senare årsmodeller men det går att undersöka).

Det som oftast händer med denna typ av fönster och infästning är den övre aluskenan som själva fönstret hänger i och sedan den gummiprofil med stödband som sitter i karossen. Den övre infästningens aluskena på vagnens sidor sitter oftast bara skruvad i plåten (kan ha kommit dit en stödregel på senare modeller) i bak och fram sitter den skruvad i den tvärregel som är mellan tak och vägg. Det sorgliga är att det saknas tätning både vid skruvar samt under själva aluskenan. Det saknas också tätning under gummiprofilen vilket får till följd att vatten tränger in ovanifrån och under vinter så sker fryssprängning så det blir otätt.

En rekommendation är att de som har en sydländsk vagn med Polyplastic fönster kontrollerar om det finns tätning annars så föreslår jag att man lyfter ner fönstret (man låser upp det inifrån och går ut och viker upp det så mycket som möjligt då släpper det från alulisten) och skaffar en bra Butyl typ Bostic 1590 och skruvar den alulisten först och tätar under "hela" den, speciellt skruvhålen. Efter denna process så tätar man under gummiprofilen hela vägen runt om och ett bra ställe att börja på är strax nedanför övre vänstra hörnet och sedan gå runt och avsluta där man började (vänsterhänt får spegelvända).

Har man en nyare vagn så kommer den med största sannolikhet att klara många fler år och ha ett bättre andrahandsvärde än de som är otätade.

En bild på hur det kan se ut efter några år (bakstammen på en sydländsk vagn med Polyplastic fönster:

[Bild: nBUzFRg.jpg]

2004-05 så hade dom problem med just delamering av ytter och innerruta som skapade onödiga problem för ägarna. En del fick upprättelse och en del fick betala stora slantar för att lösa problemet.

http://www.husvagnochcamping.se/forum/pr...st-3541671

Det går även att söka på Engelska siter där var dom inte nådiga för detta.

En liten talande video om hur fabriksmonteringen går till:

https://www.youtube.com/watch?v=aKGMSeZaS_M

I all vänlighet Hagbard
Är på jakt efter Butyl för tätning. Bostik Butyl 1590 är dock beställningsvara hos både XL-bygg på Skene Järn, respektive hos Beijer i Borås.

Vad finns det för motsvarande produkter av andra fabrikat som gör samma jobb?
(2023-05-22, 16:05)Sokrates Skrev: [ -> ]Är på jakt efter Butyl för tätning. Bostik Butyl 1590 är dock beställningsvara hos både XL-bygg på Skene Järn, respektive hos Beijer i Borås.

Vad finns det för motsvarande produkter av andra fabrikat som gör samma jobb?

För oss vanliga så är det ju Bostic 1590 och de mer seriösa (lite dyrare) brukar använda Henkel Teroson RB 2759 (Terostat 2759) som också är en bytylfogmassa.
(2023-05-22, 19:05)Hagbard Skrev: [ -> ]
(2023-05-22, 16:05)Sokrates Skrev: [ -> ]Är på jakt efter Butyl för tätning. Bostik Butyl 1590 är dock beställningsvara hos både XL-bygg på Skene Järn, respektive hos Beijer i Borås.

Vad finns det för motsvarande produkter av andra fabrikat som gör samma jobb?

För oss vanliga så är det ju Bostic 1590 och de mer seriösa (lite dyrare) brukar använda Henkel Teroson RB 2759 (Terostat 2759) som också är en bytylfogmassa.

Glömde, är du i svedala så brukar Mekonomen ha detta.
(2023-05-22, 19:05)Hagbard Skrev: [ -> ]För oss vanliga så är det ju Bostic 1590 och de mer seriösa (lite dyrare) brukar använda Henkel Teroson RB 2759 (Terostat 2759) som också är en bytylfogmassa.

Det är inte helt lätt att få tag i vare sig Bostik 1590 eller Henkel Teroson RB 2759.

Bostik 1590 är en beställningsvara. XL-bygg och Optimera är återförsäljare. 

Försäljningskanal för Henkel Teroson RB 2759 är Luna, Ahlsell och Svedol/Tools. Återförsäljare för Luna kan beställa enstaka exemplar. Hos övriga måste man beställa en hel låda (ca 12 st). Holger Stugmaterial i Borås är återförsäljare till Luna, men produkten är nollad och beräknad leverans till Luna är ca 30 maj. Därefter är leveranstiden till Holgers Stugmaterial ca en vecka.

Vid kontakt med XL-bygg i Borås blev jag informerad om att de har vit ESSVE Byggfog butyl i lager och kostar 65 kr. Dess temperatur resistens uppges till -20 / +75.

www.essve.com/sv/produkter/lim-fog-och-brandtatning/fog-och-tatning/byggfog/butylfog---gastat-fogning

Bostik uppger temperaturbeständigheten till -25°C till +100°C, vilket är bättre.

www.bostik.com/sweden/sv/catalog/product/construction/emea/sweden/product-butyl-mastic-1590

Henkel uppger i produktbladet "In service temperature range, °C: -30 to 80".

https://datasheets.tdx.henkel.com/TEROSO...-en_US.pdf

Hos Svedol sade man att priset för Henkel Teroson RB 2759 är 345 kr/st.

ESSVEs butyl förefaller inte vara lika bra.

Efter att ha ringt runt till Optimeras butiker i Västsverige har jag lyckats hitta att ett antal grå Bostik 1590 i butikerna i i Vara och Lidköping. Priset är 254 kr/st.

Har lagt undan Bostik Butyl 1590 till imorgon. Det är en bit att åka, även om jag kan åka före en billig peng med buss och tåg. Nu gäller det att köpa lämplig mängd.

Hur många patroner kan det tänkas gå åt till att täta om de båda fönstrena fram och bak, samt för att täta om aluminium kederlisten och motsvarande aluminiumprofil på motsatta sidan på min lilla glasfibervagn?