Inlägg: 2.791
Trådar: 577
:
: 3.318
Ansluten: 2017 Aug
Betygsättning:
20
2021-02-12, 01:02
(Detta inlägg var senast redigerat: 2021-02-12, 01:02 av Sokrates.)
(2021-02-11, 23:02)Ljusne-Håkan Skrev: För en sån som mig med fattigpension är ingen ny bil att tänka på oavsett framdrivningssystem. Nästa bil blir nog en riktig gammal Volvo. Undrar när vi icke rika oduglingar förbjuds använda våra gamla bilar?
Vi sitter i samma båt och får lov att vända på slantarna. Hos oss får våra gamla bilar hänga med så länge det går.
Det lobbas redan från biltillverkarna för att politikerna skall införa förbud mot bensin- och dieselbilar.
Ett förbud mot bensin- och dieselbilar vore en bättre lösning för att få bilister att gå över till elbilar än olika former av subventioner. Det säger Volvo Cars vd Håkan Samuelsson till Financial Times.
- - -
Frågan om försäljningsförbud av fossildrivna bilar är högaktuell. Flera länder ser ett förbud på sikt. Amerikanska delstaten Kalifornien, som är en av världens viktigaste bilmarknader, stoppar försäljningen av bensin- och dieselbilar från 2035. Även nya eventuella regler från EU gör det allt svårare att se en framtid i något annat än eldrivna fordon.
(
www.di.se - Volvo Cars vd: Förbjud bensinbilar för att locka bilister till elbilar)
Enligt min uppfattning är det de grav föroreningarna i Kinas megastäder som driver på för en övergång till batteribilar. Eftersom Kina är en gigantisk marknad så måste biltillverkarna snabbt gå över till att producera batteribilar. Det är alltför kostsamt att utveckla och tillverka alternativa drivlinor för andra marknader, vilket förmodligen är huvudorsaken till varför Volvo Cars VD lobbar för att politikerna skall tvinga folk att byta till batteribilar.
I Kina bygger man mängder med nya kärn- och kolkraftverk, så då blir det även el över till att både ladda elbilar och driva industriproduktion. Värre är det i Europa där man avvecklar kärn- och kolkraftverk. När utbudet minskar och efterfrågan ökar åker priset upp i skyn.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Följande 2 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:2 användare säger Thank You to Sokrates for this post
• Hagbard, yngrot
Inlägg: 969
Trådar: 39
:
: 2.495
Ansluten: 2018 May
Betygsättning:
1
Ja det går verkligen att baka in skatt i många omgångar på samma faktura om man bara tilldelar kostnadsposterna lite alternativa namn.
Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
Inlägg: 1.429
Trådar: 123
:
: 310
Ansluten: 2017 Aug
Betygsättning:
13
Hur är det, säljs det färre o färre bilar med både eldrift o bensinmotor? Med både vanlig motor plus eldrift är det ju dubbelt så många grejer det kan bli fel på.
Jag fick en pratstund med en segelbåtsgubbe i Gävle, han hade en Polestar elbil sen nåt år. Han var väldigt nöjd med den. Han hade lite för att testa hur det var att åka långt o ladda osv åkt på semesterresa från Gävle till Lofoten, hade gått väldigt smidigt. Men förstås ingen husvagn på kroken (som fälldes ut aut med en knapptryckning)
Han nämnde fördelar med knappt nån service, inga oljebyten tex. Den bilen får dra 1500 kilo, så korta sträckor funkar det väl med vagn.
Framtiden ang husvagnsdragarbilar ser lite dyster ut för den med låg inkomst.
Jag kollar kanppt på bilannonser, men tycker priserna på tex beg XC70 diesel är typ enorma. Får firmorna bilarna sålda med dagens dieselpris plus skatten? Skatten är väl värre på lite halvnya bilar å, än på min 2010...
Som husvagnsdragare är nog en hybrid ändå bättre än en ren elbil? Toyota gör väl hybrider som INTE går att ladda från uttag, det verkar sjukt korkat. Gör dom inga rena elbilar föresten?
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.
Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:1 användare säger Thank You to Ljusne-Håkan for this post
• Sokrates
Inlägg: 1.127
Trådar: 30
:
: 71
Ansluten: 2017 Oct
Betygsättning:
0
Skatten på exempelvis en XC70 D5 från 2010 är högre än för min XC70 D5 från 2012. Vilket beror på att de fått ner CO2-utsläppen en bit mellan de modellerna.
Ja, Polestar 2 får bara dra 1500 kg, så den duger inte till någon av dagens mellanklassvagnar, som ofta kräver dragvikt på upp mot 1800 kg.
En kollega till mig har just hämtat ut en ny Polestar 2. Vi har tänkt kolla hur mycket dess förbrukning blir om vi drar min husvagn med den. Dragvikten på bilen råkar stämma med tjänstevikten på husvagnen, så vi kan i alla fall hävda att det borde vara OK, när vagnen inte är packad för att användas...
Nu är det snö här, så det får vänta lite. Måste kolla om mina skärmspeglar passar en Polestar 2 också.
Laddhybridförsäljningen minskar, i takt med att elbilarna blir bättre. Men också dyra(re). XC70 har varit rätt dyr som begagnad, och dessutom försvunnit kvickt som attan när några funnits till försäljning. Jag ramlade över vår XC70 D4 av en slump i en bilhall 2018. Bara att slå till innan den försvann. Nu finns det knappt några att hitta.
Följande 3 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:3 användare säger Thank You to apersson850 for this post
• LMC400, Sokrates, yngrot
Inlägg: 1.127
Trådar: 30
:
: 71
Ansluten: 2017 Oct
Betygsättning:
0
Så här ett par år senare kan jag konstatera att Volvos XC70 fortfarande är populär. Då var min ändå så gammal som årsmodell 2012 och hade rullat 42000 mil. Men det hindrade inte. Jag annonserade inte ens ut bilen, utan bara nämnde för några att när jag nu ramlat över en begagnad XC90, som jag köpte, då kunde jag tänka mig att göra av med XC70:n för någon rimlig summa. Annars fick den bli kvar.
Fick sex (!) spekulanter som ville köpa bilen. Bara att ta emot pengarna och så var den borta.
Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:1 användare säger Thank You to apersson850 for this post
• Sokrates