Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ST1 diesel överlägsen....!
#11
Synd att inte ST1 diesel var med. Utan tvekan en bättre diesel. När jag skulle hem 12 mil med vagnen från Ljusdal sist hade jag nästsn tomt o hittade inte ST1 macken utan tankade 10 liter på Circle K. Genast ökade förbrukningen lite, o lite sämre ork.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#12
Det skiljer hur stor del förnybart de olika bolagen blandar i dieseln. St1 har ganska hög andel om jag minns rätt. Vår närmaste mack är St1 och då naturligt att tanka där. Fick sluta med det då min bil rycker och går illa på deras diesel. Kanske reagerar bilar olika på bränsle från olika kedjor eller inbillar vi oss att en massa för- och nackdelar härrör från bränslet.
Det jag hoppas mycket på är att bilar över lag kommer att gå bättre när de efter årskiftet minskar andelen förnybar råvara i dieseln. Min erfarenhet av dieseln i Europa är att den både ger en lägre förbrukning och en mer harmonisk gång i motorn.

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
[-] Följande 1 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#13
Är det så att alla utom jag tror att all diesel är den samma? Om man bortser från tallolja o andra tillsatser alltså.
Som om diesel är ett grundämne...
Så är det ju inte, vår diesel är en mkt sämre diesel än i danmark, norge, tyskland osv, med ett sämre sprängtal. Sämre energi. Men det verkar inte nån fatta. Det är ett enda gaggande om att tillsatserna gör dieseln sämre. Enligt testet är ju blankdieseln inte bättre!? Och det är det för att svensk diesel är en kraftlösare pissblandning än överallt annars.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#14
(2023-12-26, 01:12)Ljusne-Håkan Skrev: Är det så att alla utom jag tror att all diesel är den samma? Om man bortser från tallolja o andra tillsatser alltså.
Som om diesel är ett grundämne...
Så är det ju inte, vår diesel är en mkt sämre diesel än i danmark, norge, tyskland osv, med ett sämre sprängtal. Sämre energi. Men det verkar inte nån fatta. Det är ett enda gaggande om att tillsatserna gör dieseln sämre. Enligt testet är ju blankdieseln inte bättre!? Och det är det för att svensk diesel är en kraftlösare pissblandning än överallt annars.


Vi är med all säkerhet många som kommer att sätta stort värde på om du kan hjälpa oss att fördjupa våra kunskaper i ämnet ytterligare.

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
Svara
#15
Man kan verkligen undra över hur mycket sämre svensk diesel skulle vara, jämfört med grannarnas, med tanke på att våra största raffinaderier, Preemraff i Göteborg/Lysekil, exporterar ungefär 2/3 av vad de producerar?
[-] Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#16
Den diesel som säljs i sverige tillverkas säkert efter våra regeringars direktiv. Sämre kraft, högre förbrukning och mer skattepengar till statskassan.
Ingen kan väl på allvar tro att ett raffenaderi inte kan blanda olika diesel efter vad som beställs.
Tror även ni här att den sk blankdieseln är ett sorts grundämne?
Tror ni att jag ljuger då jag påstår att bilen orkar mer o drar 2 dl mindre med ST1 DIESEL?
Det blir en hel del självgoda idiotkommentarer på det har jag märkt. Den enda jag vet som tagit mitt påstående seriöst är en av grannarna, han körde tanken i husbilen nästan tom, tankade ST1 diesel och märkte exskt samma sak, starkare motor, märkbart lägre förbrukning. Plus min egen bror som liksom jag skriver upp körsträcka o litrar exakt. Peugeot åker han. Plus några till nätbekanta.
Det är nog dags att sluta skriva i detta forum för besserwisser dönickar.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • LMC400
Svara
#17
(2023-12-29, 03:12)Ljusne-Håkan Skrev: Det är nog dags att sluta skriva i detta forum för besserwisser dönickar.

Fortsätt du Håkan. Den här nivån vill jag inte vara delaktig i med tanke på hur mycket energi Sokrates lägger ner för att skapa ett trevligt forum.
Antar att jag är en av "besserwisser dönickarna" du syftar på.
Gott nytt år iallafall

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
Svara
#18
Klart man kan blanda ihop olika sorters diesel, enligt olika recept. Det är ju bara att se på reduktionsplikten, så blir det uppenbart. Och den inblandningen är det ju på sätt och vis regeringen som beställer.
Personligen har jag inte noterat några anmärkningsvärda skillnader i förbrukning eller hur bilen går beroende på var jag tankar. När jag är hemma kör jag ofta till samma ställe, för de ligger bra till längs vägen hemmet - jobbet, men tankar jag på andra ställen har jag som sagt inte noterat att det gör någon skillnad som märks.
Det märks mycket större skillnad om jag kör annorlunda.

För övrigt är ett forum just ett ställe där man kan diskutera. Det innebär förstås inte alltid att man får medhåll eller att andras erfarenheter är identiska med ens egna.

Ska bli intressant att se om det gör någon skillnad efter årsskiftet. Då ska ju reduktionsplikten ändras.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • LMC400, yngrot
Svara
#19
När jag för några år sedan körde dieselbil i cirka 20.000 mil så sa "alla" att Sverige har usel diesel. Bästa soppan skulle finnas på nära håll i Danmark, Tyskland och Estland. "Tankar du där så kommer du att känna stor skillnad."
Jag tankade i alla dessa länder men kunde inte notera någon skillnad, varken när det gäller förbrukning eller känsla.
Den motorn jag hade var vanlig 5 cylindrig commonrail-typ. Kanske gjorde utländska soppan skillnad i äldre dieslar med pump.
ST1-diesel har jag ingen erfarenhet av.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Adrian för detta inlägg:
  • LMC400, yngrot
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 2 Gäst(er)