Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ST1 diesel överlägsen....!
#1
ST1 Diesel helt överlägsen!
För två veckor sen drog vi 1500 kg husvagn med Volvo D5an från Ljusne till Borensberg och Falköping. Startade med halv tank PREEM diesel, tanka sen lite mindre mängder två ggr OKQ8 plus nån mack jag glömt. Snittförbrukningen blev 0,97 i lite svag medvind. Jag är en jävel på att köra ecodrive, tyckte det var ovanligt mkt, men tänkte att det var pga att jag förutom husvagnen lastat bilen full i tunga högtalare o sånt.
I Falköping tankade vi fullt på ST1, fick i 50 liter, så det var nästan 25 liter annan diesel i. Såg då fort att det drog mindre sen, det hamnade på 0,87 i stället. Tänkte att det var tillfällig medvind, men nej tvärtom nu hade vi motvind enligt vindsnurror flaggor och träd. Och jag körde dessutom lite fortare än på nervägen. I Fagersta tankade jag fullt igen, då sjönk snittet till 0,84 liter. Efter det har jag tankat fullt igen på ST1 i Söderhamn, så nu är det väl enbart ST1 i tanken. Idag drog vi vagnen från Söderhamn till Hudik, snitt på 0,74 i lätt medvind. Det är ju en enorm skillnad. Det märks hur tydligt som helst att motorn är starkare också. Kör jag utan husvagn (händer mkt sällan) i gubbfart 70 drar den typ 0,3
Testa ST1 DIESEL ni med.
   
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#2
Intressant. Har ST1 det man kallar blankdiesel utan tillsatser?
Svara
#3
(2023-06-10, 11:06)Adrian Skrev: Intressant. Har ST1 det man kallar blankdiesel utan tillsatser?

Den diesel som ST1 säljer är MK1 diesel.

St1 erbjuder en prisvärd diesel som innehåller en hög andel förnybara komponenter. Drivmedlet har effektivt renhållande egenskaper och ger bibehållet låga avgasutsläpp. För att minska utsläppet av fossila växthusgaser tillsätter vi förnybara biokomponenter. Vår diesel kan användas i alla dieselmotorer och uppfyller högsta miljöklass (Mk1).

(www.st1.se - Diesel)

I grund och botten är det nog samma MK1 diesel som själv, men det kan bli lite skillnad på grund av tillsattser som görs för olika bensinstationskedjor.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#4
Ingen aning vad skillnaden är men verkningsgrade är helt klart extremt bättre än den diesel som kommer från Preem ragg och säljs även av Cirkle K och OKQ8. ST1 har eget raff, och äger även Shell har jag fått reda på ac tankbilschaffisar
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#5
Säkert lite olika mix från olika bolag. Som jag tolkar det skiljer det mycket på hur stor del förnybart som blandas i. Antar att förnybart är rapsolja eller något liknande. Sen finns det olika tillsatser i olika mängd. Jag tankar själv nästan uteslutande ST1 eftersom det är macken närmast hemmet. Får dock känslan att motorn drar jämnare och knackar mindre på CirkleK's diesel och definitivt går bättre på deras dyraste Miles+. Den har jag på senare tid valt bort pga priset. Det är dyrt nog med vanlig diesel nu. Sen finns det många andra parametrar som påverkar körupplevelsen. Temperatur, luftfuktighet, vindförhållanden mm mm
En del lovar 5% minskning i förbrukning. Det är ju inte mätbart om det stämmer ens på samma körsträcka. Möjligen i labbmiljö. Känns mer som ett försäljningsargument tycker jag.
Blankdiesel är svårare att få tag i. Finns inte på mackar över lag tyvärr. Då är det diesel och inget förnybart iblandat.

https://www.husbilhusvagn.se/reportage/b...-pa-macken

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
[-] Följande 2 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:
  • Sokrates, yngrot
Svara
#6
(2023-06-10, 11:06)Adrian Skrev: Intressant. Har ST1 det man kallar blankdiesel utan tillsatser?
Nej blankdiesel finns inte på mackar över lag. Om jag minns rätt läste jag att den fanns på QStar tidigare. Om det stämmer vet jag tyvärr inte. Har inte varit på någon QStar sedan byte till dieselbil.

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
Svara
#7
Så är det nog. En bekant med husbuss tankade alltid på sjömackar för att få "ren" diesel utan de tillsatser som antas göda dieselbakterier när omsättningen i bränsletanken varierar.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Adrian för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#8
Det är den bästa dieseln men inte helt lätt för privatpersoner att komma över. Den grönfärgade diesel som bl a yrkesbåtstrafiken får köra på är belagd med höga böter om man blir påkommen att köra det i bilen. Många påstår att det är bättre kraft i den dock. Den har högre svavelhalt om jag minns rätt så frågan är hur moderna bilar med partikelfilter klarar att hantera det. Går inte att leta svar på nätet heller då ämnet mest diskuteras i forum där alla har olika uppfattningar. Båtägare brukar säga att den är fantastisk att köra bil på Andra hävdar att det är skadligt

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
[-] Följande 2 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:
  • Adrian, Sokrates
Svara
#9
Hittade en artikel om test av effekt i olika sorters diesel. Titta på YouTube-klippet.
Förvånande hur liten skillnad det ger i ren effekt mellan olika dieselkvaliteter. Andra parametrar än hästkrafter och vridmoment diskuteras dock inte
https://carup.se/svenskt-test-avslojar-d...st-effekt/

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
[-] Följande 1 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#10
(2023-12-17, 18:12)LMC400 Skrev: Hittade en artikel om test av effekt i olika sorters diesel. Titta på YouTube-klippet.
Förvånande hur liten skillnad det ger i ren effekt mellan olika dieselkvaliteter. Andra parametrar än hästkrafter och vridmoment diskuteras dock inte
https://carup.se/svenskt-test-avslojar-d...st-effekt/

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk





”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • LMC400
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)