2020-10-31, 15:10
(2020-10-28, 19:10)Ljusne-Håkan Skrev:(2020-10-28, 16:10)apersson850 Skrev:(2020-10-28, 00:10)Ljusne-Håkan Skrev: Lika många hk 163, men vridmomentet i den gamla är 340 Nm, i den nyare hela 420 Nm.Låter som en Volvo 2,4D och en D4, det året när de bara döpte om 2,4-liters D3 till D4, men ännu inte höjde effekten till 181 hk.
Vi kör med två XC70, en D5 (230 hk/470 Nm) och en D4 (181 hk, 420 Nm).
Minns jag rätt så står det D5 på motorn fast det står 2,4D bak på bilen. Hämtade den idag med nytt svänghjul. Klev upp kl sex o for med X-tåg från Ljusne till Gävle, bytte till annat X-tåg o for tillbaka uppåt/inåt till Ljusdal och Bolins Bil.
En CarFaxrapport skulle inte sitta fel på denna pärla, det som sedan är känt på dessa årsmodeller är att AC pumpen kan tjyvnypa så multiremmen går av och traslar in sig i kamremmen med ett motorhaveri som följd till en kostnad av ca 70/75000 hos Volvo.
Så var extra noga med att det inte får förekomma några missljud från AC pumpen och speciellt frihjulet...
Förmodar det inte är Volvoprylar i dessa årsmodeller utan Ford...