Bilen har blivit stående sedan förra hösten i ett garage där det inte råder några nämnvärda temperaturväxlingar. Tanken är relativt tom, ca 10 liter diesel kvar, och den är tankad med europadiesel. I vanlig ordning häller jag i en skvätt RedLine RL-2 när jag tanker som bl.a. drar åt sig fukt, vilket gör att det inte kommer något vatten när man dränerar dieselfiltret. Senast jag hade igång motorn var i mars för knappt ett år sedan. Nu kommer bilen att bli stående ännu längre än vad jag hade tänkt och då inser jag att det kan bli problem med den diesel som finns i tanken och bränslesystemet.
Funderar på att hälla i en éller två 5 litersdunkar med färsk diesel för att späda ut den gamla dieseln innan jag drar igång motorn och låter den gå en stund i garaget. Det är ont om plats för att få upp och ner bilen i garaget och vid uppfarten får kopplingen en del stryk, så jag tänkte enbart att köra flytta bilen lite fram och tillbaka i garaget.
Funderar på om jag skulle hälla i någon form av diesel-stabilisering i den nya dieseln som jag häller i, eller om det räcker med lite mer RedLine RL-2 för att binda fukten. Hittade följande produkter för stabilisering av dieselbränslet:
www.amazon.co.uk/STA-BIL-22254-Diesel-Formula-Stabilizer
www.wynns.eu/product/fuel-stabilizer-2
Hittade även följande text om lagring av diesel:
www.bellperformance.com/bell-performs-blog/how-to-select-the-best-diesel-fuel-stabilizer
Hur gör man i båtvärlden i Sverige där det inte är någon omsättning på dieselbränslet i tankarna under längre tid?
Funderar på att hälla i en éller två 5 litersdunkar med färsk diesel för att späda ut den gamla dieseln innan jag drar igång motorn och låter den gå en stund i garaget. Det är ont om plats för att få upp och ner bilen i garaget och vid uppfarten får kopplingen en del stryk, så jag tänkte enbart att köra flytta bilen lite fram och tillbaka i garaget.
Funderar på om jag skulle hälla i någon form av diesel-stabilisering i den nya dieseln som jag häller i, eller om det räcker med lite mer RedLine RL-2 för att binda fukten. Hittade följande produkter för stabilisering av dieselbränslet:
www.amazon.co.uk/STA-BIL-22254-Diesel-Formula-Stabilizer
www.wynns.eu/product/fuel-stabilizer-2
Hittade även följande text om lagring av diesel:
www.bellperformance.com/bell-performs-blog/how-to-select-the-best-diesel-fuel-stabilizer
Hur gör man i båtvärlden i Sverige där det inte är någon omsättning på dieselbränslet i tankarna under längre tid?
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”