Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Opel Insignia 4WD....?
#11
(2020-12-01, 23:12)apersson850 Skrev: Här står just en sån kombination. Volvo 744 GLT 16 Valve med en Tabbert 530 Comtesse.
Upp till 3000 r/min var inte den motorn, B234F, piggare än en vanlig 744 GL med B230F. Men sen började det hända saker. Vid 4450 r/min levererade den 230 Nm, mot 210 Nm i den vanliga motorn, dock där vi betydligt lägre varvtal.

Det ville till att man inte var rädd för att växla. Jag hade manuell låda, för dåtidens automatlådor var inget att hänga i granen när man skulle dra några tyngre släp. Men 1989, när min bil gjordes, hade Volvo infört den femväxlade växellådan M47 i modellerna 740 GL/GLE/GLT. Samtliga dessa utrustades med B230F på 115 hk. Växellådan var dock inte gjord för effekter över ca 130 hk, så i 740 GLT 16 Valve och 740 Turbo Intercooler, med 159 resp. 155 hk, användes istället M46, i princip en lätt modifierad fyrväxlad M45 med separat överväxel.

Den elmanövrerade överväxeln gjorde det lätt att skifta mellan femman och fyran, när vägen lutade på fel håll. Fick man bara upp varvet lite på 16-ventilaren så drog den bra.
När jag sedan bytte till en 854 Turbo så var det som att få en motor till. På femmans växel i 80 km/h var den 850:n rätt precis dubbelt så stark.

Jag var hur nära som helst att köpa 89ans 745 GLT 16ventilare förra veckan. Helt rostlagad under med plåt från Hofors stålverk, killen jobbade där. Polerad lack och fint skick, ingen utställningsbil, men helt rostfri o servad o en hel del bytt. Nybes. 21000 begärde han för den. Lät bli ändå, vi har två bilar så det får räcka. Hade jag fått frun att gå med på att  överta V70n jag nyss köpt som sin förstabil hade jag köpt gammelvolvon. Det är en dröm för mig att ha en fin sån som "orkesterbuss"... Den hade perfekt fungerande el overdrive... Det var kanske en separat lite växellåda bakom den vanliga? Kortare bitar går det ju att dra vagnen med en sån om frun absolut vill ha V70n. Hon vill örsla slanta på att köpa ny bil igen, hon har haft två nya Oplar nu o vill ev ha en Toyota Yaris hybrid.
Var GLTn väldigt soppatörstig även utan vagn? Man kan ju gubbköra å, det gör jag nästan jämt.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#12
Ja, växellådan M46 bestod av den vanliga fyrväxlade M45, fast med förlängd huvudaxel (för att räcka in i överväxellådan) och så en planetväxellåda påbultad bakom huvudväxellådan. Det är därför de i registreringsbevisen står som Växellåda: Manuell+tillsats. I och med att överväxeln var en planetväxellåda kunde man växla utan att frikoppla. Dock inget jag rekommenderar, för det sliter mer på lådan.

Nej, 16-ventilaren kunde inte påstås vara "väldigt soppatörstig". På den tiden var en liter per mil en högst rimlig förbrukning. Körde man snällt behövde den inte så mycket, men i blandad körning så gick det där någonstans. Det fanns inte färddator i bilarna som standard på den tiden, så det var tanka och köra som gällde. Vilket gjorde att det inte gick att se så lätt skillnaden mellan när husvagnen hängde på eller när man körde i olika sorters trafik.

Det gick att trycka mätaren i botten (220 km/h). Det var ju det viktigaste!
[-] Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#13
En modernare bensin V70 drar typ 0,9 utan vagn, så det har ju inte hänt mkt med bensinarnas förbrukning. Den 88 745 med förgasare jag hade kunde jag köra på under 0,8. Detgick att ställa förgasarn lätt med en tians lednyckel.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#14
Samtidigt som jag hade min 744 GLT 16 valve från 1989 hade min far en 744 GL från 1988. Vid vanlig körning var det ingen skillnad i förbrukning som ar av någon betydelse. Men tack vare balansaxlarna, som förstås kostade lite att driva, kändes GLT:n betydligt trevligare.
Båda dessa bilarna hade Bosch LH-Jetronic bränsleinsprutning. Den 850 Turbo jag köpte sen hade Bosch Motronic. Den gick allmänt något snålare, men så var det ju också en lite mindre bil. Frontarea kostar.
[-] Följande 3 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • Ljusne-Håkan, Månsson, Sokrates
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)