Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Laddhybrid som husvagnsdragare?
#11
(2021-02-11, 23:02)Ljusne-Håkan Skrev: För en sån som mig med fattigpension är ingen ny bil att tänka på oavsett framdrivningssystem. Nästa bil blir nog en riktig gammal Volvo. Undrar när vi icke rika oduglingar förbjuds använda våra gamla bilar?

Vi sitter i samma båt och får lov att vända på slantarna. Hos oss får våra gamla bilar hänga med så länge det går.

Det lobbas redan från biltillverkarna för att politikerna skall införa förbud mot bensin- och dieselbilar.

Ett förbud mot bensin- och dieselbilar vore en bättre lösning för att få bilister att gå över till elbilar än olika former av subventioner. Det säger Volvo Cars vd Håkan Samuelsson till Financial Times.

- - -

Frågan om försäljningsförbud av fossildrivna bilar är högaktuell. Flera länder ser ett förbud på sikt. Amerikanska delstaten Kalifornien, som är en av världens viktigaste bilmarknader, stoppar försäljningen av bensin- och dieselbilar från 2035. Även nya eventuella regler från EU gör det allt svårare att se en framtid i något annat än eldrivna fordon.
(www.di.se - Volvo Cars vd: Förbjud bensinbilar för att locka bilister till elbilar)

Enligt min uppfattning är det de grav föroreningarna i Kinas megastäder som driver på för en övergång till batteribilar. Eftersom Kina är en gigantisk marknad så måste biltillverkarna snabbt gå över till att producera batteribilar. Det är alltför kostsamt att utveckla och tillverka alternativa drivlinor för andra marknader, vilket förmodligen är huvudorsaken till varför Volvo Cars VD lobbar för att politikerna skall tvinga folk att byta till batteribilar.

I Kina bygger man mängder med nya kärn- och kolkraftverk, så då blir det även el över till att både ladda elbilar och driva industriproduktion. Värre är det i Europa där man avvecklar kärn- och kolkraftverk. När utbudet minskar och efterfrågan ökar åker priset upp i skyn.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • yngrot
Svara


Bookmarks

Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)