Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kabe Safir 590GDL, Norge
#1
[attachment=412][attachment=412][attachment=411]Hei

Larvik, Vestfold, Norge kaller söta bror Smile 

Har en Kabe Safir 590GDL, tror det er en 1987 modell. I registreringspapirene (vognkortet) er den registrert i 1994, og i Statens øyne da en 94 modell. 
Fikk kjøpe denne for 3000 norske kroner ( vrakpant som det heter her). Det er ikke en fin vogn, ingen luksus, masse som ikke fungerer, og ganske sikkert noe fukt. Men det er familiens første campingvogn ( jeg har hatt to Bürstner tidligere, 460Club og 500 Club).

Når vi fikk vognen manglet vindu(fönster) over diskbänken, det var spor av tidligere (dårlig) reparasjon av skade ved dør, og forstörd dörrlås.
Det blir noen "quickfix" for å utbedre dette, men håper det vil fungere Smile 

Legger ved noen bilder av vår "röda stuga"


Bifogade filer Thumbnail(s)
               
[-] Följande 1 användare säger tack till dig KabeVestfold för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#2
Hej och välkommen till forumet.

Saker till bra pris som gör jobbet är något som jag gillar.

Kul att se bilder hur din "vrakpantsvagn" ser ut. Hoppas få se mer bilder från dit fixande med husvagnen och från vackra Norge.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#3
Hålet för lilla köksfönstret borde 47,5x24 cm.

Men man behöver inte byta karmen om man får tag i ett fönsterglas, det kanske du vet.

Prova med länken i "medelandet" om han har kvar köksfönstret. Det var vanliga på svenska vagnar då det var Bofors Plast som gjorde dom och som numera är Dometic Zeitz.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#4
(2021-03-31, 18:03)Hagbard Skrev: Hålet för lilla köksfönstret borde 47,5x24 cm.

Men man behöver inte byta karmen om man får tag i ett fönsterglas, det kanske du vet.

Prova med länken i "medelandet" om han har kvar köksfönstret. Det var vanliga på svenska vagnar då det var Bofors Plast som gjorde dom och som numera är Dometic Zeitz.


Har limt og skrudd igjen med stålplater foran vinduet. Er en billig vogn, så blir billige løsninger. Hadde det vært en vogn til 20-30-100.000 kr så hadde det vært noe annet


Sent from my iPhone using Tapatalk
Svara
#5
(2021-03-31, 00:03)Sokrates Skrev: Hej och välkommen till forumet.

Saker till bra pris som gör jobbet är något som jag gillar.

Kul att se bilder hur din "vrakpantsvagn" ser ut. Hoppas få se mer bilder från dit fixande med husvagnen och från vackra Norge.


Man får ikke «mye» for 3000kr i Norge. Men det er en start på campinglivet
Skal forsøke å oppdatere litt etterhvert.

Er dårlig på svensk. Noen ord blir det kanskje, men mest norsk


Sent from my iPhone using Tapatalk
[-] Följande 1 användare säger tack till dig KabeVestfold för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#6
(2021-03-31, 21:03)KabeVestfold Skrev: Er dårlig på svensk. Noen ord blir det kanskje, men mest norsk

Inga problem. Vanligtvis brukar jag inte ha några större svårigheter att kommunicera med norrmän. Skriv på Norska så får vi utöka ordförådet med några norska uttryck Smile
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#7
(2021-03-31, 22:03)Sokrates Skrev:
(2021-03-31, 21:03)KabeVestfold Skrev: Er dårlig på svensk. Noen ord blir det kanskje, men mest norsk

Inga problem. Vanligtvis brukar jag inte ha några större svårigheter att kommunicera med norrmän. Skriv på Norska så får vi utöka ordförådet med några norska uttryck Smile


bra
Så får dere spørre når dere ikke forstår


Sent from my iPhone using Tapatalk
[-] Följande 1 användare säger tack till dig KabeVestfold för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#8
Hatt problemer med å få vannpumpen til å suge vann, men etter en del prøving og priming lyktes det idag. Nå gjenstår bare å bytte blandebatteri ved kjøkkendelen, da den originale er knekt. Blir en litt annen variant enn fotbetjening


Sent from my iPhone using Tapatalk


Bifogade filer Thumbnail(s)
       
[-] Följande 2 användare säger tack till dig KabeVestfold för detta inlägg:
  • Ljusne-Håkan, Sokrates
Svara
#9
Første gang for meg med Alde og varmtvannsbereder. Har bare hatt Truma før ( Bürstner).
Har problemer med å finne instruksjonsbok til Alde’n, noen tips om hvor man kan lete? Norsk, svensk eller dansk foretrekkes. I nødsfall på Engelsk. Er Alde 2921 i denne.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Svara
#10
Hittade instruktionsboken hos Alde.

https://en.alde.se/manuals-and-documents...mfort-2921

Lägger även upp pdf-filen här i händelse att Alde skulle få för sig att plocka bort den någon gång i framtiden.


.pdf   bruks-och-installationsanvisning-2921.pdf (Storlek: 664,04 KB / Downloads: 1)
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)