2021-02-09, 21:02
När jag köpte min senaste vagn upptäckte jag att ett stödben var misshandlat. Om någon försökt lyfta vagnen med benet, glömt hissa upp det innan de körde eller vad som nu hänt, det vet jag förstås inte. Så är det med begagnade vagnar.
Stödbenen är av typen ALKO bigfoot. Särskilt när det är vevat halvvägs kan en rätt stor belastning hamna på skruven i sidled, via muttern som åker fram och tillbaka där.
De andra benen gick fint att veva, men på det skeva benet rodde skruven runt som en visp. Jag undersökte möjligheten att ta av det för att rikta skruven. Det visade sig dock att det var fäst med skruvar som gick genom rambalk och golv. Någonstans där ovanför finns skruvskallen, dold under mellanskivor för luftcirkulation under sofforna och sånt. Kändes onödigt jobbigt att demontera för att rikta skruven.
Så jag provade istället underifrån. En plyfaskiva mot golvet, en kloss i lagom tjocklek och en kofot. Genom att snurra runt skruven så jag fick kröken att bågna uppåt, stoppa in kofoten där och pressa den neråt, så blev den allt rakare. Jag fick förstås göra om det något dussintal gånger, lite i taget, för att få skruven i praktiken rak. Nu märks det inte att den ror runt något när jag vevar.
Detta var ett tips om vad man kan göra, om en sådan skruv råkar vara krokig på din vagn.
Stödbenen är av typen ALKO bigfoot. Särskilt när det är vevat halvvägs kan en rätt stor belastning hamna på skruven i sidled, via muttern som åker fram och tillbaka där.
De andra benen gick fint att veva, men på det skeva benet rodde skruven runt som en visp. Jag undersökte möjligheten att ta av det för att rikta skruven. Det visade sig dock att det var fäst med skruvar som gick genom rambalk och golv. Någonstans där ovanför finns skruvskallen, dold under mellanskivor för luftcirkulation under sofforna och sånt. Kändes onödigt jobbigt att demontera för att rikta skruven.
Så jag provade istället underifrån. En plyfaskiva mot golvet, en kloss i lagom tjocklek och en kofot. Genom att snurra runt skruven så jag fick kröken att bågna uppåt, stoppa in kofoten där och pressa den neråt, så blev den allt rakare. Jag fick förstås göra om det något dussintal gånger, lite i taget, för att få skruven i praktiken rak. Nu märks det inte att den ror runt något när jag vevar.
Detta var ett tips om vad man kan göra, om en sådan skruv råkar vara krokig på din vagn.