Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fläktutblås från Långe Jan
#1
Är på lite g att få dit en fläkt för att uttnyttja all hetluft inne i pannan, speciellt när man kör den max på gasolen. Att utnyttjas som snabbuppvärmning de tre kalla årstiderna. Fick 23 cm datafläkten idag.
Har gjort det första gruvliga snittet in i pannan med vinkelslip. Ska fortsätta med den 40 (?) år gamla sticksågen.[Bild: 0779a1841fb87356191accc077438ce0.jpg][Bild: b4ce270e53995e5246aa6e5eee61e6b6.jpg]

Skickat från min SM-A600FN via Tapatalk
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#2
Text kommer...[Bild: e0499404599967d6e6091c9244b78d5e.jpg][Bild: 768a5f2ad4809778cf5a99ab0d45f8dc.jpg]

Skickat från min SM-A600FN via Tapatalk

Nu sitter den där o snurrar. Att ta upp ett lika stort hål som fläktens 23 cm gick ju inte pga måtten inne i pannan. Det var inte lätt att såga igenom både det papptunna trät ytterst och plåten inuti. Och naturligtvis klantade jag mig o missade en 12 voltskabel till pannan som låg dold i mellan pannan o träväggen. Jag tushade i den med sågen, säkringen gick o jag fick reparera. Hade jag varit lite smartare hade jag sett hur den var dragen inifrån spegelskåpet på toan o flyttat den innan sågningen. Lite skämmigt men va cencurerat ord.
Jag kopplade den på samma stret som 12 voltsuttagen i hörnet, ska bara sätta dit en brytare så jag kan slå av den. Jag hade en tanke om att ta strömmen från cirkpumpen så fläkten skulle starta o stoppa likadant, men jag vill nog hellre att den går utan avbrott i uppvärmningsskedet. Och att jag knäpper av den manuellt sen. Waffar jag runt när det är kyligt kan jag snåla ner pannshunten under färd, sen stanna nån mil innan färdmålet är nått och dra på pannan max och slå på fläkten.
Fläktens fultråkiga sidor kan jag nog "dekorera" med ett par varv av nån tunnare grå skotlina.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#3
Pannans frontplåt gick ganska enkelt att hänga dit uppochner så lufthålen hamnade längst ner. Då passerar luften genom hela pannans varma delar innan den blåser ut överst.
Fläkten kunde kanske varit lite kraftigare ändå, men då väsnas dom förstås mer, den här hörs inte mycket.
Den blåser luften runt i ett trattformat mönster. Nästan inget rakt fram. Idag, när det snart är nyår, är det fler grader varmt så det återstår att se om den gör nån skillnad en kall dag när jag får för mig att värma upp från helt utkylt till beboeligt..
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#4
Fick dit den lilla 16 amps brytaren från Conrad på plats i hörnet igår. Stängde av fläkten o vred ner termostaten på min över natten, så kl 12 på dan var det 7 grader i vagnen ca 3 plus utomhus. På med 2 kw patron och fläkten, donade med annat, åter i woopsyn efter 1,5 timme visade termometrarna 15 grader, hyfsat ändå tyckte jag, jag kunde ta av mig o pyssla i t-shirt...
Drog på både gasolpannan på max och kokade ägg o stekte en körv. Glömde att nån tid, men ganska snart var det nästan för varmt, så jag slog av både spislågor och gasolpannan.
Sen kom jag på en grej som verkligen tyder på att fläkten har bra verkan; normalt förr så brukar det alltid vara flera grader varmare inne på toan, vägg i vägg med pannan, men nu var det svalare där trots att pannan varit igång på max kanske en halvtimme.
Nu ska jag fundera om jag borde sätta tex ett högtalargaller framför fläkten. Känns lite som onödig dödvikt.
Hela projektet känns finemang i alla fall. Fläkten kostade 270 kr, brytaren typ 20. Plus att jag tycker det är kul med lite egna moddningar.[Bild: 9e9536d48f5686a6606b48bdb5047755.jpg]

Skickat från min SM-A600FN via Tapatalk
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#5
Testade första gången att köra både elpatron o maxgasol en stund. Och uj, helt klart kommer det en hel del luftvärme ur fläkten, 39 grader mätte jag på utsidan fläkten.[Bild: b6dcdd21e883efede9cea329dace56c8.jpg]

Skickat från min SM-A600FN via Tapatalk
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#6
Sen tittade jag in från baksiden via toans spegelskåp. Där finns det mer varmluft ändå, en del av kommer ut på självdrag genom gallret högst upp på pannans framsida, jag stoppade in utetempgivaren genom gallret, o även där var nästan 40 grader.
Jag ska ta väck gallret o skruva dit den mindre fläkt jag redan har så även den värme kan utnyttjas till snabbvärmandet.[Bild: 4854cb0a3f9b9b0fbff99523d4b43331.jpg][Bild: 737864ae9229e47f8898b13f4d398ab4.jpg][Bild: d3b0466ffc1343987429d79235f249f1.jpg]

Skickat från min SM-A600FN via Tapatalk
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#7
Rena turbovärmen.
Svara
#8
(2021-01-01, 17:01)apersson850 Skrev: Rena turbovärmen.

Enbart den uppvärmda femliters varmvattenburken avger förstås en hel del värme även vid patrondrift och när rumstermostaten slår ifrån elpatronen... Det kanske räcker med den nästan ljudlösa 12 cm fläkt jag köpte "fel" för att transportera ut den värmen i kabinen? Ovanför pannan mätte jag jag 39 grader igår fast den första fläkten var igång och blåste ut värmen som bildas innanför Långe Jans frontplåt. Det är ju längst ner där som lågan brinner och ger fett med varmluft.
När man konstruerade Långe Jan fanns knappast såna här tysta och extremt strömsnåla datorfläktar, annars kanske man satt dit nån på ett passande ställe. Jag har sen flera somrar tillbaka haft två supertysta fläktar i kylskåpets övre yttre luftgaller jag slår på när det blir värmebölja. Bara bra erfarenheter av dom.

Med vänlig hälsning, Datorhataren som älskar datorfläktar.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#9
Monterat fläkt nummer två. Den drar ut värmen som annars blir kvar i mellanväggen in till toan. Och det är inte så lite värme.
Den främre plåten vände jag upponer så luftgallret hamnade nederst för skorstenseffekt innanför plåten och ut genom den större fläkten.[Bild: a75adea21c0becdcba0a7b5f9966176e.jpg][Bild: b7978a750a751b3532340d68a94376be.jpg]

Skickat från min SM-A600FN via Tapatalk
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#10
Har du belysning i små bollar, eller är det getingbon på tråd som vi ser?
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)