Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Byta stötdämpare
#11
Sprang på en bild av dämparen. Kan Valeryds passa tro...
Man kunde ju söka på regnummer men det kom inte upp dämpare.


Bifogade filer Thumbnail(s)
   
Årets bildmakare 2017

www.nicro.se
Svara
#12
(2020-08-28, 17:08)Nicro Skrev: Är det samma fäste på alla?

Längden mellan infästningspukterna kan skilja, så stötdamparens arbetsområde måste passa. Vidare finns det olika stötdämpare för olika vikt på vagnarna.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#13
Här är en länk till ebay.de där man kan se lite olika typer av stötdämpare för släp- och husvagnar när man söker på "Stoßdämpfer Wohnwagen":

www.ebay.de - Stoßdämpfer Wohnwagen
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#14
Nu börjar det nog närma sig. Smile 

Mekonomen har från Valeryd ( Länken här under) som känns som det passar. Vikten funkar, CC=250-380, jag mätte 280 när vagnen står på backen, det borde väl vara rätt? 

Själva fästet ser inte exakt likadant ut men det spelar väl ingen roll?

https://www.mekonomen.se/bil/tillbehor/s...pa284712sv



   
Årets bildmakare 2017

www.nicro.se
Svara
#15
Varför krångla till det, på axeln skall det finnas en skylt som talar om axelns maximala bärighet och efter detta så väljer man stötdämpare.

Vagnen kan ha en totalvikt på ca 14/1500 kg men axeln är godkänd för 1600 kg och efter det så väljer man stötdämpare.

Men det enklaste om man nu har en Kabe Ametist med BPW eller AL-KO chassi så hör man med en återförsäljar vilken typ av stötdämpare som vagnen skall ha.

Att laborera med " snarlika" kanske inte ger den effekt som "var" tänkt från början.

Lite funderingar bara... 

Om inte annat så bör det stå i instruktionsboken vilket chassi som vagnen är utrustad med och var skylten sitter som visar det nummer som talar om vilka reservdelar som hör till detta chassi.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • yngrot
Svara
#16
Jag har varit i kontakt med ÅF, verkstad och försäljare av reservdelar men ingen verkar veta eller vilja återkomma.  Sad

Jag har iaf kollat skyltar i vagnen nu. På "Kabeskylten" står det 1500Kg som är totalvikten. Jag vet att jag kan väga upp den till 1600kg så det klarar ju axeln iaf. På draget så finns det en annan skylt men jag vet inte om den beskriver chassit och axeln (2000kg) eller om det gäller för påskjutsbromsen. Är det här man skulle kunna hitta ett nummer för att hitta reservdelar?  Oavsett, dämparna jag länkade till tidigare klarar 13000-1800kg så om jag inte hittar annan information borde väl de funkar om det är ok med att fästet ser lite olika ut. 

Och ja, jag vill självklart att det skall bli rätt. Smile


Bifogade filer Thumbnail(s)
       
Årets bildmakare 2017

www.nicro.se
Svara
#17
Mailade nettotrailer.dk som faktiskt svarade väldigt snabbt. Smile 

Denna (som jag oxå tittat på innan Smile  )  skall passa.

https://www.nettotrailer.se/shop/stotdam...-196p.html
Årets bildmakare 2017

www.nicro.se
Svara
#18
Sitter det inte någon skylt kvar på axeln om du kryper under vagen?

Jag vet att Hagbard har förordat "originalstötdämpare". För egen del försöker jag hitta reservdelar till bra pris.

Så som jag ser det gäller det att stötdämparna är domensionerade för vikten och att de har rätt arbetsområde, förutom att infästningarna passar.

När jag satte dit stötdämpare på min mini-husvagn, som original inte var utrustad med dem erfor jag att avståndet för stötdämparinfästningen var längre äv vad som var lämpligt för de stötdämpare som salufördes till min vagn och den axel som sitter på den. Valet föll därför på en anna stötdämpare vars arbetsområde passar bättre.

Varför inte skruva bort en av stötdämparna och mäta vad den har för mått i hopskjutet respektive utdraget läge?

När du har stötdämparen i handen kanske det även går att se någon märkning på den där man kan se vad det är för tillverkare och model.

P.S. insåg att du hade skrivit ett nytt inlägg efter jag postade mitt inlägg.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#19
Måste få kommentera detta...

Att mäta slaglängden på dämparen ger inget värde på vad dämparen skall klara, det finns otroligt många dämpare med samma slaglängd.

Det som skiljer dämparna åt är ventilsystemet i dämparen som är avpassat för max vikt.

Och Nicro...
Står det 2000 kg på axeln så är det det värde som dämparen skall klara då man räknar med en del övervikt (har nämnt det tidigare när man beräknar Däcks beskaffenhet/bärighet bl a) och i o m att vagnen går att vikta upp så har man nog tagit hänsyn till detta.

Och.... Huh det vore ju otroligt om inte en ÅF kan leverera rätt utrustning/eller ge rätt besked på vad som skall vara till ett märke som dom är återförsäljare för  Exclamation

Då är det väl bara tekniska pub på kabe som kan leverera ett svar på vad som skall sitta där då dom (förmodar jag) har byggt vagnen (för du har väl Ametisten kvar och inget sydländskt?).
Svara
#20
(2020-09-10, 10:09)Nicro Skrev: Jag har varit i kontakt med ÅF, verkstad och försäljare av reservdelar men ingen verkar veta eller vilja återkomma.  Sad

Jag har iaf kollat skyltar i vagnen nu. På "Kabeskylten" står det 1500Kg som är totalvikten. Jag vet att jag kan väga upp den till 1600kg så det klarar ju axeln iaf. På draget så finns det en annan skylt men jag vet inte om den beskriver chassit och axeln (2000kg) eller om det gäller för påskjutsbromsen. Är det här man skulle kunna hitta ett nummer för att hitta reservdelar?  Oavsett, dämparna jag länkade till tidigare klarar 13000-1800kg så om jag inte hittar annan information borde väl de funkar om det är ok med att fästet ser lite olika ut. 

Och ja, jag vill självklart att det skall bli rätt. Smile

Den första skylten är vad som gäller för den monterade axeln.

Detta ligger till grund för att nästa godkännande skall kunna ske...

Den andra skylten är vad som gäller för fordonet enligt Transportstyrelsen (framförande av vagnen på allmän väg enligt fordonsförordningen) i avseende på bl a skatt, tjänstevikt, totalvikt som vagnen för tillfället är godkänt för.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 8 Gäst(er)