Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Touareg
#1
Är på väg att byta bil och är riktigt sugen på en touareg. Tanken var att köpa en 15 eller nyare för att få euro 6 klassning men prisenrna drar i väg om man inte ska ha en "snik utrustad" bil, har börjat kolla lite på årsmodell 12-14 med max 11 tusen mil på mätaren känns som man kan få mycket bil för pengarna, dock bara euro 5 klassade. Antar att priset lär sjunka som en sten på euro 5 bilar om det blir förbud mot dessa i större städer. 
Lite input, hur resonerar ni runt detta.
Övriga synpunkter på denna som dragbil, kvalite, brister övriga erfarenheter mottages tacksamt.
Svara
#2
Skulle lägga dom extra tusenlapparna på en Euro 6 diesel, du kommer tjäna och vara glad att du gjorde det i slutändan.
Kör: Skoda Octavia Scout 2,0 TDI 150 hk DSG7 -2018
Drar: Hobby 545 KMF DL Edition -2018
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Perra79 för detta inlägg:
  • Munin
Svara
#3
(2017-09-05, 20:09)Munin Skrev: Är på väg att byta bil och är riktigt sugen på en touareg. Tanken var att köpa en 15 eller nyare för att få euro 6 klassning men prisenrna drar i väg om man inte ska ha en "snik utrustad" bil, har börjat kolla lite på årsmodell 12-14 med max 11 tusen mil på mätaren känns som man kan få mycket bil för pengarna, dock bara euro 5 klassade. Antar att priset lär sjunka som en sten på euro 5 bilar om det blir förbud mot dessa i större städer. 
Lite input, hur resonerar ni runt detta.
Övriga synpunkter på denna som dragbil, kvalite, brister övriga erfarenheter mottages tacksamt.

Hei.
Jeg kjøpte en 2012 i mai i år, med 245hk, og det er en svært god trekkbil. Med 550Nm er det en fornøyelse å trekke vogn med. Girkassen er meget bra, og skifter lett. Ingen problem å ligge i 8. gir på Autobahn med vår vogn som veier rundt 2200 kg. Den er også Tempo100 godkjent, slik at jeg kan holde 90-100. Nå får vi en ny Dethleffs Exclusive, som er 70 cm lengre (totalt 9,4 m), og jeg er litt spent på hvor stabil hele vogntoget blir når vekten øker med et par hundre kg (ferieklar).

So begagnat i Norge kostet den nesten 600', og km. var kun 67000. Jeg glemte å sjekke om det var ryggekamera, og det var det ikke. Fikk satt inn dette i Tyskland i sommer, av en Kufatec forhandler. 10000 kostet det, men det var det verdt.

Jeg skal blokkere EGR neste vecka, da det er noe forb.... skitt. Men pga lukt så programmeres blokkeringen til å virke kun når det er pådrag på motor. Vurderer en svak tuning samtidig, da blir det ca 630Nm og 280Hk. Men bilen går meget bra i dag, så det er en liten risk.

Det første jeg gjorde var å Flushe automatkassen. 4500,- Nkr kostet det, men det er noe av det viktigste en kan gjøre for å ta vare på bilen.
Det er padler for manuell girung på min, og det er noe jeg setter pris på når jeg trekker vogn.

Forbruk på tyske veier lå i sommer mellom 1.15 og 1,25 l/mil. Når jeg ikke har vogn så kan jeg nok fylle tanken og kjøre hjemmefra og ned til Hamburg, og ikke fylle tanken underveis. Med 100 liters tank så rekker det til rundt 140 mil om man holder rett hastighet.

Og husk: luftfjæring må det være. Når jeg trekker husvagnen så er det Sport som gjelder.
RNS 850 skal oppdateres til siste softwareversjon 0822. Og da kan jeg koble opp navigasjonen mot Google og og Internett, da det er HDD Navigsjon med SIM-kort og to minnekortplasser for f.eks musikk. Men oppkobling mot Internett er ikke supportert av VW, det kan imidlertid gjøres med de to siste softwareversjoner 0821 og 0822. Men det er en annen historie for fremtiden. Og min VW forhandler jubler ikke akkurat når jeg spurte om oppdatering..
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Janpett för detta inlägg:
  • Munin, Sokrates
Svara
#4
Kan legge til at rust er et stort problem på de fleste biler, og VW er ikke noe unntak. Min var rustbeskyttet av første eier, før den ble kjørt ut fra forhandler. Og den skal få en ny oppgradering nå i høst.
KJøp aldri en begagnat bil som ikke er rustbehandlet før den er kjørt på vinterveier. Da er det løpet kjørt.
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)