Inlägg: 2.790
Trådar: 577
:
: 3.318
Ansluten: 2017 Aug
Betygsättning:
20
För att minska koldioxidutsläppen från fordonsindustrin är drivmedelsbolagen tvingade att öka andelen förnybara råvaror i sina produkter. På många tankstationer kan man i dag välja mellan vanlig diesel och biodiesel där andelen förnybart är högre. Men är det verkligen alltid bättre för miljön att tanka med biodiesel?
Testfaktas jämförelse av innehållet i drivmedelsbolagens olika dieselprodukter visar att det förnybara innehållet i många fall innehåller palmolja eller rester från palmoljeindustrin (PFAD) – en kritiserad industri som bidrar till att regnskog skövlas och leder till stora koldioxidutsläpp när man dikar ut nya våtmarker för palmoljeplantagen. Enligt vissa beräkningar kan bränsle med hög andel PFAD eller palmolja i slutändan leda till större koldioxidutsläpp än fossil diesel.
(
www.testfakta.se - Så mycket palmolja finns det i biodieseln)
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Följande 3 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:3 användare säger Thank You to Sokrates for this post
• LMC400, Månsson, yngrot
Inlägg: 969
Trådar: 39
:
: 2.495
Ansluten: 2018 May
Betygsättning:
1
2019-06-23, 15:06
(Detta inlägg var senast redigerat: 2019-06-23, 15:06 av LMC400.)
Bättre om det gjorts en jämförelse baserad på total miljöpåverkan under ett fordons totala livscykel och beroende av vilket drivmedel den förbrukar.
Det är inte många som tankar etanol längre. Det var likadant där. Sockerrörsplantager som ökade i storlek med hjälp av skövling av skog. Etanol som transporterades runt hela jorden. Bilarna som tankade etanol krävde dessutom oljebyten oftare...
Skickat från min LM-Q610.FG via Tapatalk
Följande 2 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:2 användare säger Thank You to LMC400 for this post
• Sokrates, yngrot
Inlägg: 1.429
Trådar: 123
:
: 310
Ansluten: 2017 Aug
Betygsättning:
13
Sist jag tankade då blev det Cirkle K Miles, den bildiesel med minst andel RME. TYCKER motorn är anings starkare än på Preems diesel. Är det så drar den ju mindre.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.
Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:1 användare säger Thank You to Ljusne-Håkan for this post
• Sokrates
Inlägg: 2.790
Trådar: 577
:
: 3.318
Ansluten: 2017 Aug
Betygsättning:
20
Dieselmotorn blir snålare om man tankar den på dieseln som säljs i Europa. Vår miljöklass 1-diesel är energifattigare, det visar körtester som tidningen Teknikens Värld gjort.
(
www.skogsaktuellt.se - Svensk diesel ökar motorns törst)
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Följande 2 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:2 användare säger Thank You to Sokrates for this post
• LMC400, Månsson
Inlägg: 554
Trådar: 21
:
: 192
Ansluten: 2017 Aug
Betygsättning:
0
Jo Europa dieseln är bättre,men akta dig för att tanka Shell fuelsave diesel, Vår bil drog 2 deciliter mer per mil efter vi tankat den. Tankade vi på andra mackar så sjönk förbrukningen igen. Ps dieseln är billigast i Danmark när ni ska söderut.
Följande 2 användare säger tack till dig JOCKE.F för detta inlägg:2 användare säger Thank You to JOCKE.F for this post
• LMC400, Sokrates
Inlägg: 1.429
Trådar: 123
:
: 310
Ansluten: 2017 Aug
Betygsättning:
13
Vi väntar bara på tankkorten från Cirkel K, sen slutar vi tanka på Preem. Macken isöderhamn gar tre sorts diesel, Miles, Miles plus och HVO100. Den sista ska ha ett högre cetantal än de andra och ge mer pulvr enligt nån.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.