Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sjödiesel och villaolja
#1
Har hittat följande när jag har letat efter information om sjödiesel och villaolja:

Mörkgrön diesel, säljs på båttapparna, kostar för privatperson runt 11-12 kr/lit. (ej tillåten inhandla officiellt), kostar runt 5 kr/lit inkl. moms för registrerat yrkesmässiga båttransporter typ fiskebåtar m.m., ingen rme (raps). Bättre effektuttag. Lång lagringstid.

"Gul" diesel (kan skifta från ljusgul till ljusgrön), levereras till vanliga tappar på land och eventuellt också till sjömackar. Skillnaden skall vara ej rme (raps) till båttappar men rme till landstationer. Bolagen strävar efter att öka till 10% rapsinblandning, idag "bara" 5%. Kostar runt 12-13 kr/lit. Bolagen säger att denna diesel är fri från rme till båtstationer men de kan inte garantera hur deras underleverantörer sköter detta, alltså finns det viss risk att någon kan slarva av olika anledningar, detta kommer troligen aldrig fram i "ljuset". Lagringstid ca 1 år och något sämre effektuttag!

Vit diesel (ofärgad), är densamma som gul, levereras till landstationer men garanterat utan rme-inblandning, prislapp i stort runt 12-13 kr/lit. Denna sorten kan vara svår att få tag på som privatperson. Lång lagringstid och bättre effektuttag än ovan gul.

(www.winga-motorseglare.se - Diesel; grön, gul eller ofärgad (vit).)

. . . vår lärare hävdade att det inte är någon som helst skillnad i energiinnehåll i grön o ofärgad diesel som man köper på sjömackar. Det är samma miljödiesel/citydiesel och enda skillnaden är att den gröna är färgad, för att skiljas från den ofärgade som alltså är högre beskattad. Det är inte olagligt att sälja grön diesel till fritidsbåtar, men det är olagligt att ha grön diesel i tanken om båten inte används för kommersiell sjöfart.

Bunkerdiesel är något helt annat - det är en diesel med högre svavelinnehåll, högre energivärde och smutsigare avgaser. Jämfört med bunkerdiesel ger miljödieseln ca 10% lägre effekt från motorn.

När t.ex. Stenabåtarna ligger vid kaj och kör sina dieseldrivna generatorer använder de miljödiesel samt när det lägger ut från och till vid kajen, men utanför Göteborgs hamninlopp växlar de till bunkerdiesel , vilket tydligt syns på röken som med ens blir kraftigare ur skorstenen.


- - -

För att köpa "bunkerdiesel" direkt i båten måste du ha en båt som är besiktigad och registrerad i fartygsregistret som yrkesmässig och en firma dito OCH du måste vara registrerad hos skatteverket som "skattebefriad förbrukare".

För att få köpa bunkerdiesel kräver skatteverket att du förbrukar minst 2600 liter om året (har jag för mig).

(forum.hamnen.se - Grön diesel/bunker)

Lite kortfattat om våra eldningsoljor vi har i Sverige:

Eldningsoljorna delas in i 7 olika klasser,
Klass 1
Den absolut vanligaste formen av eldningsolja. Är samma diesel som finns i mackpumparna, men med 2 st tillsatta färgisotoper, blå och gul. = grön. Här ligger svavelhalten på 0,01-0,05% beroende på leverantör och kvalitet.
Klass 1 har även inblandning av RME, precis som mackdieseln..
E10= inomhusdiesel, därav olämplig för fordon vintertid pga paraffinering i kyla.
E32= Exakt samma som mackdiesel
Klass 1 E32 kan användas i bilen utan tekniska betänkligheter, oavsett om det är en -15 V70D5 eller en -83 Jetta Diesel

Klass 2
kallas även "tjockolja", men inte p.g.a. konsistensen, utan p.g.a. svavelhalten och energiinnehållet.
Den har ett lite högre energiinnehåll än mackdiesel. Här ligger svavelhalten på 0,05%
Kan även den användas för fordon, svavelhalten ligger även här under gränsvärdet för alla versioner av partikelfilter.

Klass 3-7
Även dessa kallas "tjockoljor" och räknas till högsvavliga oljor, upp till 0,5%.
Jag skulle inte regelbundet tanka en partikelfilterförsedd bil med modern motorstyrning med dessa. Men dessa oljor är inte så vanliga som eldningsoljor.

Tänk efter både en och två gånger innan du slår gammal lagrad cisterndiesel i en bil med piezo-spridare.
Det behövs inte mycket orenheter i bränslet innan det kan bli dyra reparationer, förlita dig inte heller på att bränslefiltret filtrerar bort allt.
Från den lagliga aspekten räknas detta även som skattebrott och bestraffas med bl.a. skönstaxering och eventuellt dagsböter.

(www.vibilagare.se - Villaolja)

After August 2002, all European Union countries became obliged to add about 6 mg/L of Solvent Yellow 124, a dye with structure similar to Solvent Yellow 56, to heating fuel.

- - -

In the United Kingdom, "red diesel" is dyed gas oil for registered agricultural or construction vehicles such as tractors, excavators, cranes and some other non-road applications such as boats. Red diesel carries a significantly reduced tax levy compared to un-dyed diesel fuel used in ordinary road vehicles.
(en.wikipedia.org/wiki/Fuel_dyes)
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • JOCKE.F, LMC400
Svara


Bookmarks

Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)