Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tillsatser för dieselmotorer
#3
(2018-06-03, 13:06)Sokrates Skrev: Trevligt att se att du har forumet i mobilen via Tapatalks App. Sedan jag köpte bilen för mer än 10 år sedan har jag vanligtvis tillsatt en skvätt RedLine RL-2 i tanken. Förutom att bidra till bättre smörjning av insprutningssytemet lär den också binda vatten. Bilen är fullservad och under de ca 15.000 mil som jag har kört med den brukar det inte finnas något vatten i dieselfiltret när det dräneras. Jag har även provat dyrare dieselsorter med mer tillsatser under åren, men märker ingen skillnad mot den billigaste sorten + lite RL-2 i tanken. Den skillnad som jag märker är mellan Europadiesel och svensk diesel. Med Eurodiesel i tanken minskar bränsleförbrukningen något.
Jag tycker Tapa Talk funkar bra. Tack för tipset! Allt blir så smått i mobilen annars. Har precis fyllt 45. Armarna börjar bli lite för korta när jag ska läsa finstilt.
Ska googla på RL-2. Har inte hört om det tidigare. Är det kompatibelt med partikelfiltret?
Dieseln i Europa känns lite mer smörjande. Tydligen är det fler pumpar och spridare som tar stryk i Sverige än i övriga Europa. Kanske har med inblandning av RME och annat skräp att göra eller är dieseln förr torr.
Ibland när man ligger bakom en dieselbil kan man se att det rinner som vatten ur avgasröret. Har hört att det är RME-delen av dieseln som inte förbränns förrän motorn har fyll arbetstemperatur. Den rinner helt enkelt rakt igenom. Vet inte om det stämmer men det låter vansinnigt. Bilar som kör på svensk MK-1 diesel har högre förbrukning än bilar som körs på diesel utan inblandning av annat. Då undrar åtminstone jag var miljövinsten är. När vi tankat i Tyskland, Österrike och Italien har bilen känts piggare. Förbrukning kan jag inte bedömma eftersom min Kia Ceed med en Weinsberg 550 på kroken för det mesta krävde ganska tung högerfot. När vi åker på semester brukar jag inte kolla. Det jag däremot märkte när jag kollade min jobbpendling var däckens betydelse. Med Michelin (som såldes som bränslesparande) låg den alltid på 0,62. Bytte dessa till Nokian och under samma förutsättningar hamnade jag på 0,57. Liten skillnad men med Michelindäcken fick jag gubbköra om jag skulle få samma förbrukning. Den skillnaden betalar däcken helt om de har en livslängd på 4000 mil, vilket inte borde vara långt från sanningen. Men det var en parentes lite OT.


Skickat från min HUAWEI LYO-L21 via Tapatalk
[-] Följande 1 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara


Meddelande i denna tråd
Tillsatser för dieselmotorer - av LMC400 - 2018-06-03, 13:06
RE: Lastbilsdiesel v.s. Personbilsdiesel - av LMC400 - 2018-06-03, 15:06

Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)