Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
VW-buss som med enkla medel kan konverteras till en praktisk campingbil
#2
Bilen har som sig bör utrustats med ett bodelsbatteri för drift av kylbox och datorer. Efter lite klurande valde jag att stoppa in ett 70 Ah AGM-batteri i en batteribox under extrasätet vid skjutdörren. Det är ett "dött" utrymme och batteriet för precis plats. Jag använder ett 120 A skiljerelä som styrs av D+ på generatorn och med en tryckströmbrytare för att vid behov kunna få starthjälp från bodelsbatteriet.

Bodelsbatteriet står i en batterilåda och så här ser det ut när extrasätet har lossats och flyttats ut en bit för åtkomst av batteriet.

[Bild: FJCaWwn.jpg]

[Bild: 9ncEQ0a.jpg]

Så här ser det ut när extrasätet är på plats.

[Bild: Jl53MkH.jpg]

På bakluckan sitter ett Fiamma cykelställ, som kan ta upp till fyra cyklar. 

[Bild: 9tnIEbI.jpg]

Jag hade ett kraftigt hänglås (Klass 3) med lång bygel sedan tidigare och det passade precis i hål som fanns på draget. Med hänlåset och en 10 mm vajer låser vi fast cyklarna, samtidigt som det blir lite svårare att öppna bakluckan.

[Bild: 8R5i269.jpg]

Vi använder två skidboxar för att få extra lastutrymme. Ovan på takboxarna sitter två solpaneler (2x20w) som hjälper till att ladda bodelsbatteriet. Jag har kommit på att det är bra att lägga smutskläderna i takboxarna, så slipper det lukta inne i bilen. Takboxarna ger skugga och hjälper till att hålla temperaturen nere när solen bränner på i Sydeuropa. Funderar också på om man skulle kunna bygga ett dubbeltak, likt Land Rover Tropical Roof (expeditionportal.com - tropical-roofs-double-roof).

[Bild: 6prVzSU.jpg]

På sidorna jämte takboxarna sitter fyrkantsrör som används till förankring av regn- och solskydd ("fattigmans markiser"). På fyrkantsrören sitter även fästen för en rundstrålande TV-antenn. 

[Bild: 6cF8koL.jpg]

[Bild: QHLhfZW.jpg]

Som förtält använder vi ett fristående tält från Decathlon med två ingångar och som har lösttagbart golv. I nerpackat läge blir det till en rund "skiva". Under transport förvaras tältet och det lilla duschtältet ovanpå sängen. 

Så här ser det ut när tälten förvaras ovanpå sängen när transportburen för katterna är på plats i bilen.

[Bild: F7Pfb2Y.jpg]

När vi vill sova i bilen utan att sätta upp tältet förvaras det på det främre passagerarsätet. 

Till en början använde vi oss av en temoelektrisk-kylbox, men nu har vi skaffat en Ezetil 35 l kompressor-kylbox. Kompressor-boxen växlar auromatiskt över till 220v. Vi har kompressor-boxen i en bärväska som också fungerar som extra isolering. Jag har även kopplat in den via en 12v timer, så den får vila någon timma under natten och det fungerar även som automatisk avfrostning. Kompressor-boxen är otroligt energi effektiv och det är enorm skillnad på den och den termoelektriska boxen som avgav enormt mycket värme.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • LMC400
Svara


Meddelande i denna tråd
RE: VW-buss som med enkla medel kan konverteras till en praktisk campingbil - av Sokrates - 2018-09-11, 01:09

Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)