Camping Forum - Din campingplats på nätet

Full Version: VW-buss som med enkla medel kan konverteras till en praktisk campingbil
Detta är en förenklad verision av forumet. Visa full verision i original format.
Här kommer det lite information om min VW T4 Caravelle som med enkla medel kan konverteras till en praktisk campingbil.

Det hela började med att jag tyckte att det skulle vara trevligt att kunna åka genom Europa och upptäcka nya platser, utan att spendera en massa pengar på övernattningar. Jag tyckte att en mini-buss skulle kunna göra jobbet. Till en början med tittade jag på ett antal MB Vito, men de var inte i tillräckligt bra skick. Av en tillfällighet sprang jag på en nyare VW-buss med 5-cylindrig TDI motor fram, som jag fastnade för. Det är en Caravelle med säten för 8-personer och som har två sköna pilotstolar fram. Bilen är från början extrautrustad med AC, centrallås, el-fönsterhissar, farthållare, färddator, mörktonade rutor, gummimattor och extravärmare för passagerarkupén. Ryggstöden på baksätena kan fällas och kommer då i nivå med hatthyllan, som jag tyckte skulle kunna fungera som säng. Bilen har sedan jag köpte den 2006 stegvis utvecklats till en praktisk Campingbil som enkelt kan återställas för persontransport för 8 personer.

Så här ser bilen ut när man kan åka åtta personer i den. 

[Bild: g7s7Xgc.jpg]

På följande bild kan man skönja två strandstolar som förvaras på baksidan av förarstolen. På fotsteget får en 10 liters Dunken Donje precis plats.

[Bild: jjKOJdI.jpg]

Bakom den främre passagerarstolen finns ett fällbart bord. Bordet sitter fast med fyra skruvar och kan enkelt plockas bort. Till vänster i bild, bakom förarsätet, ser man de båda strandstolarna och en iläggsskiva till bordet.

[Bild: Cq8ZNej.jpg]

Jag hade ett liknande bord i bilen tidigare, men då gick det inte att flytta tillbaka framsätet tillräckligt långt bak varför det var jobbigt att sitta där. Det nya bordet fick jag till bättre, så nu stjäl det endas de sista 2 cm av sätets skjutmån, vilket man kan se på följande bild. Där syns även den mobilabredbandsroutern som jag har i bilen och som är fastsatt vid bordet.

[Bild: lqYzlaE.jpg]

Iläggskivan vilar på två svängbara armar.

[Bild: ITX8gzf.jpg]

Så här ser det ut när iläggskivan är på plats.

[Bild: Jx2Ozs1.jpg]

Sängen utgörs av en plywoodskiva som läggs ovan på de fällda ryggstöden i passagerarkupén och eftersom hatthyllan utgör en del av sängen kan plywoodkivan dras tillbaka varvid ryggstödet på 2-sittssoffan i mittenraden kan fällas upp, så två personer kan sitta vid bordet när illäggsskivan är på plats. 

[Bild: 9qQIWNy.jpg]

[Bild: Xy6nXif.jpg]

På tvåsitts-soffan i mitten finns en låsmekanism som låser ryggstödet i horrisiontellt läge, men det finns inte på den bakre tresitts-soffan. Jag har därför en vajer med krokar på vardera sida som hänger i klädkrokarna och som ger stöd för ryggstödet i fällt läge, som ger stöd för plywoodskivan så den hålls tämmeligen rak. På den vänstra sidan sitter det även en rumstermostat för styrninga av den bakre kupéfläkten när den används som parkeringsvärmare. Dessa båda stöd kan enkelt lossas och placeras i förvaringsutrymmet på sidan i bagagutrymmet.

[Bild: q0TZeWL.jpg]

Så här ser det ut när plywoodskivan ligger på plats på den mittre tvåsitts-soffan och då utgör hatthyllan en del av sängen. Jag har skurit till två bitar av hårt liggunderlag som fyller upp de båda håligheter som finns i hatthyllan.

[Bild: 21KDc3C.jpg]

[Bild: w1p0nax.jpg]

På plywoodskivans baksida har jag klistrat tunt liggunderlag för att skona klädseln på dom nerfällda ryggstöden.

[Bild: GbxdN9r.jpg]

Ovanpå plywoodskivan och hatthyllan placeras en madrass. Till en början med använde jag en madrass som var 90 x 200 cm, men en 100 cm bred madrass hade passat bättre. Hos IKEA i Tyskland fick jag tag på en madrass som är 100 x 200 cm, som nu används i bilen. Vi sover två i sängen utan några större problem. Det är praktiskt att sängen inte tar extrasätet vid skjutdörren i anspråk eftersom det är perfekt att kunna glida ner i sätet innan man går ut. 

För att bättre utnyttja utrymmet för förvaring till höger vid sidan av sängen gjorde jag en "lasthylla" som skruvas fast i fästet som låser fast ryggstödet när det är uppfällt. 

[Bild: nJSUae5.jpg]

En gasolgrill sitter i mitten och fungerar som en avdelare mellan det främre och det bakre lastutrymmet.

[Bild: kh6RxT9.jpg]

Så här ser det ut med madrassen på plats och då sängen är bäddad. På bilden syns vid sängens fotända den stora transportburen som vi nu har i bilen för att ta med de båda katterna vid resor.

[Bild: fb34sNX.jpg]

Med transportburen i bilen går det tyvärr inte att resa upp ryggstödet på tvåsitts-soffan i mitten och det finns inte heller plats att sätta dit bordets illäggsskiva.
Bilen har som sig bör utrustats med ett bodelsbatteri för drift av kylbox och datorer. Efter lite klurande valde jag att stoppa in ett 70 Ah AGM-batteri i en batteribox under extrasätet vid skjutdörren. Det är ett "dött" utrymme och batteriet för precis plats. Jag använder ett 120 A skiljerelä som styrs av D+ på generatorn och med en tryckströmbrytare för att vid behov kunna få starthjälp från bodelsbatteriet.

Bodelsbatteriet står i en batterilåda och så här ser det ut när extrasätet har lossats och flyttats ut en bit för åtkomst av batteriet.

[Bild: FJCaWwn.jpg]

[Bild: 9ncEQ0a.jpg]

Så här ser det ut när extrasätet är på plats.

[Bild: Jl53MkH.jpg]

På bakluckan sitter ett Fiamma cykelställ, som kan ta upp till fyra cyklar. 

[Bild: 9tnIEbI.jpg]

Jag hade ett kraftigt hänglås (Klass 3) med lång bygel sedan tidigare och det passade precis i hål som fanns på draget. Med hänlåset och en 10 mm vajer låser vi fast cyklarna, samtidigt som det blir lite svårare att öppna bakluckan.

[Bild: 8R5i269.jpg]

Vi använder två skidboxar för att få extra lastutrymme. Ovan på takboxarna sitter två solpaneler (2x20w) som hjälper till att ladda bodelsbatteriet. Jag har kommit på att det är bra att lägga smutskläderna i takboxarna, så slipper det lukta inne i bilen. Takboxarna ger skugga och hjälper till att hålla temperaturen nere när solen bränner på i Sydeuropa. Funderar också på om man skulle kunna bygga ett dubbeltak, likt Land Rover Tropical Roof (expeditionportal.com - tropical-roofs-double-roof).

[Bild: 6prVzSU.jpg]

På sidorna jämte takboxarna sitter fyrkantsrör som används till förankring av regn- och solskydd ("fattigmans markiser"). På fyrkantsrören sitter även fästen för en rundstrålande TV-antenn. 

[Bild: 6cF8koL.jpg]

[Bild: QHLhfZW.jpg]

Som förtält använder vi ett fristående tält från Decathlon med två ingångar och som har lösttagbart golv. I nerpackat läge blir det till en rund "skiva". Under transport förvaras tältet och det lilla duschtältet ovanpå sängen. 

Så här ser det ut när tälten förvaras ovanpå sängen när transportburen för katterna är på plats i bilen.

[Bild: F7Pfb2Y.jpg]

När vi vill sova i bilen utan att sätta upp tältet förvaras det på det främre passagerarsätet. 

Till en början använde vi oss av en temoelektrisk-kylbox, men nu har vi skaffat en Ezetil 35 l kompressor-kylbox. Kompressor-boxen växlar auromatiskt över till 220v. Vi har kompressor-boxen i en bärväska som också fungerar som extra isolering. Jag har även kopplat in den via en 12v timer, så den får vila någon timma under natten och det fungerar även som automatisk avfrostning. Kompressor-boxen är otroligt energi effektiv och det är enorm skillnad på den och den termoelektriska boxen som avgav enormt mycket värme.
Det är ganska vanligt att vi nattparkerar på vanliga parkeringsplatser och det har hänt att man under tidig morgon har drabbats av akut toa-behov. Som en lösning på problemet hittade jag en liten Porta Potti hos Lidl som precis gick att få in bakom extrasätet vid skjutdörren. Innan den stora kattburen kom in i bilen gick det att glida ner och sätta sig på toan utan att behöva gå ut ur bilen, men i och med tranpostburen kom in i bilen måste man öppna dörren för att kunna använda toan. Ett annat alternativ är att kasta upp duschtältet och sätta toan i tältet.

Trots att vår Campingbil är liten och alla säten är kvar, så har vi ändå lyckats få med oss en uppblåsbar kajak. Det blir lite trångt i bilen, men i gengäld kan vi parkera på vanliga parkeringsplatser. Bilen går dessutom snålt 0,6-0,7 l/mil.

[Bild: G5dvjc7.jpg]

När kajaken är nerpackad förvaras den i en stor påse.

[Bild: PfvfN2P.jpg]

Påsen med kajaken får plats i bagagutrymmet eller på golvet bakom förarsätet. När den stora transportburen för katterna är på plats framför sängen förvaras kajaken på golvet bakom förarstolen, eftersom det då blir till dött utrymme.

[Bild: 2VNIf1V.jpg]

Övrig utrustning för kajaken, så som paddlar, flytvästar, etc. tranposteras i takboxarna.
Till en början hade vi en vattenduk i bagaget, men den tog onödig plats och har nu ersatts med en 10 l dunk som precis passar innanför skjutdörren och en 35 l tank under golvet. Båda har anslutning för Gardena-kopplingar och 10 litersdunken har en stor öppning som gör att man enkelt kan blanda varmt vatten för dusch i den. Här kan man skymta tanken som hänger under golvet.

[Bild: GnmWIfC.jpg]

Jag har provat olika duschlösningar över åren. Den duschlösning som jag hamnade på består av att jag har en tryckvattenpump i en flyttbar trälåda, vilket fungerar förträffligt. 

[Bild: bJuz3f9.jpg]

Pumpens sugsidan ansluts med Gardena-koppling vanligtvis till den 10 litersdunk som vanligtvis transporteras på fotsteget vid skjutdörren, men kan även anslutas direkt till den 35 literstank som hänger under golvet. Duschhandtaget har en knapp som man håller intryckt när man vill att vattnet skall flöda. För att göra det hela bättre har vi ett duschtält och en plasttrall att stå på. Om man är sparsamm med duschvattnet räcker 10 l till en dusch för en person.
Bilen var original utrustad med enkel isolering av "lump-typ", eftersom den är byggd för persontransport. Det saknades dock isolering i skjutdörren, vilket gjorde att kylan slog in snabbt när man satt vid dörren. Nu har jag isolerat hela bilen med X-trem isolering med slutna celler och nu slipper man känna att kylan slår in när man sitter vid skjutdörren. Isoleringen är klistrad mot plåten med kontaktlim som tål hög temperatur. Det gick precis att få plats med 10 mm isolering under innertaket. På sidorna satte jag tillbaka "lump-isoleringen" ovan på X-trem isoleringen efter att ha klistrat den på plåten.

I bakluckan var det besvärligt att klistra dit X-trem isoleringen på plåten, så där klistrade jag i stället bitar från liggunderlag av olika tjocklek på insidan av panelen.

[Bild: Rw9NnZI.jpg]

Vi har termomattor till alla fönster för såväl kyla som värme. Bilen är origanal utrustad med mörktonade rutor, som skickar in en förfärligt massa värme i bilen när solen ligger på rutorna.
Bilen är fabriksutrustad med en Eberspächer W3DZ vattenvärmare för att hjälpa till motorn att komma upp i arbetstemperatur när det blir kallare än +5 C. Moderna dieselmotorer är så pass effektiva att dom har svårt att komma upp i arbetstemperatur när det är kallare ute, vilket är skälet till att bilen är utrustad med en Eberspächer kylvätskevärmare. Det finns färdiga satser att köpa för att konvertera vattenvärmaren till en parkeringsvärmare, men jag valde att bygga min egen konverteringssats. I stället för att värma upp bilen med den främre friskluftsfläkten använder jag den extra värmaren för passagerarkupén, som inte tar luften utifrån utan bara cirkulerar luften i kupén. Därmed slipper jag också få in avgaserna från vattenvärmaren, som blir fallet om man använder fläkten för vindrutan. Eftersom värmefläkten tar en del ström, oavsett effektläge, har jag satt in två termostater som styr fläkten så den inte förbrukar mer ström än nödvändigt. Det sitter en termoströmbrytare som slår till värmefläkten när vattentemperaturen har nått 50 C. I kupén sitter en reglerbar rumstermostat som slår ifrån värmefläkten vid önskad temperatur. På rumstermostaten sitter också en extra strömbrytare för till-/frånslag av vattenvärmaren, som är nåbar när man ligger i sängen. Det är bara att trycka på den röda knappen som sitter på rumstermostaten så startar värmaren. 

[Bild: rOuUWlt.jpg]

Original startar värmaren när bilmotorn går (d+ från generatorn) och utetemperaturen är +5 C eller lägre. Fyra dioder behövs för att kunna starta värmaren när t.ex. tidsuret ger spänning. Jag byggde en adapterkabel som är inkopplad på kontakten till värmaren. Kablarna från adapterkabeln är kopplade i "en klump" med flatstiftsskarvar och -förgreningar. I denna "klump" har jag även de fyra dioderna.

[Bild: rkoxRYx.jpg]

För att kunna köra värmaren när bilmotorns vattenpump inte cirkulerar kylvätskan har jag satt en 12v cirkulationspump som sitter i ett fäste direkt ovanför kylvätskevärmaren.

[Bild: 4D5vtAk.jpg]

Jag har också satt dit en Eberspächer 5-ports ventil som gör att merparten av den varma kylarvätskan från vattenvärmaren går till värmeelementet i stället för att värma upp motorblocket. 5-portsventilen är inkopplad på en av slangarna till värmaren. Cirkulationspumpen är ansluten till två av portarna på ventilen. På den återstående anslutingen sitter en slang som är kopplad till ett T-stycke som är inkopplad på den bilvärmeslang som går till värmeelementet i kupén.

[Bild: NW6tQGu.jpg]

[Bild: KOv1oRb.jpg]

[Bild: INIU5wQ.jpg]

Satsen från Eberspächer är avsedd för att tina vindrutan och värma upp luften i bilen en del före avfärd. När man använer den främre kupéfläkten som är fallet i Eberspächers sats, så blåser även värmefläkten in en del avgaser från värmaren vars avgasrör utmynnar i vänster främre hjulhus. Min Caravelle är utrustad med ett extra värmeelement bak i bilen och detta värmeelement cirkulerar bara luften i det bakre kupéutrymmet. I min konvertering använder jag i stället det bakre värmeelementet, varvid jag slipper att få in värmarens avgaser i bilen.

När man använder en kylvätskevärmare som parkeringsvärmare så drar dom mer ström än vad som är fallet för en luftvärmare. I en luftvärmevärmare sitter det en fläktmotor som driver både brännarfläkten och kupéluftfläkten. När man använder en kylvätskevärmare sitter det en liten fläktmotor som driver brännarfläkten, vidare måste man ha en elektrisk cirkulationspump för kylarvätskan, men den stora strömförbrukaren är kupéfläkten som har en kraftig fläktmoter. Det saknar dessutom betydelse om man ställer in fläkten på en lägre hastighet eftersom effekten då bara "eldas upp" i värmefläktmotståndet. För att spara på ström har jag två kontroller som reglerar matningen av strömen till kupéfläkten. Det sitter en termoströmbytare som gör att kylarvätskan måste komma upp i 60C innan kupéfläkten kan starta. 

[Bild: FVOpprG.jpg]

Vidare har jag en rumstermostat som stänger av kupéfläkten när önskvärd temperatur har uppnåtts. 

[Bild: IqHYKcA.jpg]

I bilen har jag ett Eberspächer modultidur som tillåter max 180 minuters gångtid för värmaren. Motsvarande tidur för marint bruk lär möjliggöra längre gångtid. Det finns en plats i instrumentbrädan som är avsedd för modultiduret.

[Bild: nPU6JNL.jpg]

Jag sover utan problem i sängen med ett vanligt täcke så länge som utetemperatturen inte kryper under +8C under natten. Då används värmaren endast för komfort innan man kryper till kojs och innan man skall gå upp. Det fina med Eberspächers modultidur är att de också har anslutning så man kan ansluta en extern strömbrytare för start/stopp av värmaren. Jag har satt en strömbrytare som jag enkelt kan nå när jag ligger i sängen, vilket gör att jag både kan starta och stänga av värmaren utan att behöva gå upp. Om jag skulle vakna upp p.g.a. att det är för kallt sträcker jag bara upp armen och startar värmaren.

Efter ett tag slog mig tanken att man skulle kunna koppla in en plattvärmeväxlare på den slang som går mellan 5-portsventilen och T-stycket och då även kunna få varmt duschvatten från kylvätskevärmaren. Plattvärmeväxlaren sitter i ett isolerat hölje och den hamnade ovanför startbatteriet som var den lediga plats som stod till förfogande. Jag lyxade till det med att sätta isolering på bilvärmeslangarna.

[Bild: 6XgsqNs.jpg]

Jag använder värmaren mer för att få varmvatten till duschen än som parkeringsvärmare. Så här ser det ut när duschtältet är uppsatt och platvärmeväxlaren är inkopplad till vattensystemet med en fristående tryckvattenpump som jag har i en låda. Vid detta tillfälle försedde jag tryckvattenpumpen med vatten med den 10 liters vattendunk som transporteras på insteget vid skjutdörren. Jag föredrar att använda denna dunk, med dess stora öppning, när man kan hämta vatten i de två hopfällbara hinkarna. Den större tanken under golvet måste fyllas på med slang, vilket gör att vattnet i den används i sista hand.

[Bild: eL9wOoV.jpg]
Bilen som är för persontransport är original utrustad med ventiler som sitter nertill bak på båda sidor innanför den bakre stötfångaren. För att kunna få lite bättre luftväxling monterade jag vindavvisare på framrutorna, så framfönstrena kan vara öppna någon centimeter utan att det regnar in i bilen. Därefter skaffade jag en krok till bakluckan som gör att den kan vara öppen några centimeter och ändå kunna vara låst. Det ger god ventilation när luftflödet kan röra sig i hela bilen.

När vi började resa med de båda katterna skaffade jag ventilationsgaller för framrutorna, som medger ventilation utan att fönstrena behöver vara öppna. Inför den första resan med katterna monterade jag dessutom 4 st 80 mm datorfläktar på ett av ventilationsgallren. Fläktarna styrs av en rumstermostat och dom blåser ut den varma luften ur bilen.

[Bild: EGZ97Ip.jpg]

Tanken var att jag även skulle förse det andra ventilatinsgallret med fläktar, men det gick en del tid innan jag "fick ändan ur vagnen" och även utrustade det andra ventilationsgallret med motsvarande fläktar. Som styrning av dessa fläktar använder jag en termoströmbrytare som jag hade liggande och som är fast inställd på +40 C.

[Bild: a87QXHE.jpg]