Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Förstärkta fjädrar bak?
#1
Fick tvåa på en trasig fjäder bak på min V70. Enligt besiktningsgubben brukar man byta bara den trasiga... Men kanske blir det mkt bättre med två nya och förstärkta för tung last.
De här kostar mindre än hälften än tex Mekonomens. Vad tror ni, svensktillverkade, borde väl vara bra eller 
https://www.bildelaronline24.se/lesjofors/2261335
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#2
Det blir nog bra att byta fjädrarna parvis mot förstärkta d:o. 

Hitta följande från Lesjöfors:

Varför är en del förstärkta fjädrar från Lesjöfors kortare än de standardfjädrar som jag ersätter?
Eftersom förstärkta fjädrar är hårdare än standardfjädrar så behövs en tyngre last för att trycka ihop fjädern. De flesta förstärkta fjädrar är kortare än standardfjädrar så att bilen inte skall bli för hög i olastat tillstånd.
Hur mycket starkare är en förstärkt fjäder jämfört med en standardfjäder?
Generellt sett är förstärkta fjädrar 15-30% starkare än standardfjädrar beroende av fordon.
- - -
Varför rekommenderar ni att man skall byta fjädrar parvis, även om det bara är en som gått av?
När endast en fjäder byts på axeln förkortas livslängden på den andra fjädern och bilen blir obalanserad. Underlåtenhet att byta fjädrar i axelpar kan innebära att bilen blir sned i höjdled. Bilen kan också få mindre känslig styrning, sämre vägegenskaper, förlängd bromssträcka och ökat däckslitage.
Varför är en del fjädrar från Lesjöfors kortare än original?
En del originalfjädrar är tillverkade i progressivt material vilket innebär att tjockleken på tråden avtar i riktning mot ändarna på fjädern. Lesjöfors fjädrar är tillverkade av linjär tråd vilket innebär att de ibland blir något kortare i längd. Fjädern är dock designad för att ge samma chassihöjd och prestanda som en originalfjäder gör.
(www.lesjofors-automotive.com/teknisk-information/chassifjadrar)
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#3
(2018-02-27, 01:02)Sokrates Skrev: Det blir nog bra att byta fjädrarna parvis mot förstärkta d:o. 

Hitta följande från Lesjöfors:

Varför är en del förstärkta fjädrar från Lesjöfors kortare än de standardfjädrar som jag ersätter?
Eftersom förstärkta fjädrar är hårdare än standardfjädrar så behövs en tyngre last för att trycka ihop fjädern. De flesta förstärkta fjädrar är kortare än standardfjädrar så att bilen inte skall bli för hög i olastat tillstånd.
Hur mycket starkare är en förstärkt fjäder jämfört med en standardfjäder?
Generellt sett är förstärkta fjädrar 15-30% starkare än standardfjädrar beroende av fordon.
- - -
Varför rekommenderar ni att man skall byta fjädrar parvis, även om det bara är en som gått av?
När endast en fjäder byts på axeln förkortas livslängden på den andra fjädern och bilen blir obalanserad. Underlåtenhet att byta fjädrar i axelpar kan innebära att bilen blir sned i höjdled. Bilen kan också få mindre känslig styrning, sämre vägegenskaper, förlängd bromssträcka och ökat däckslitage.
Varför är en del fjädrar från Lesjöfors kortare än original?
En del originalfjädrar är tillverkade i progressivt material vilket innebär att tjockleken på tråden avtar i riktning mot ändarna på fjädern. Lesjöfors fjädrar är tillverkade av linjär tråd vilket innebär att de ibland blir något kortare i längd. Fjädern är dock designad för att ge samma chassihöjd och prestanda som en originalfjäder gör.
(www.lesjofors-automotive.com/teknisk-information/chassifjadrar)
Att bilen inte blir högre olastad är väl bra... Jag mailade dom o frågade måtten på fjädern. Beställer nog två i morrn. Det kan visst vara ett h-e att få isär nån av bultarna vid fjäderbyte på V70. 
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic....16&t=45310
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#4
(2018-02-27, 00:02)Ljusne-Håkan Skrev: Fick tvåa på en trasig fjäder bak på min V70. Enligt besiktningsgubben brukar man byta bara den trasiga... Men kanske blir det mkt bättre med två nya och förstärkta för tung last.
De här kostar mindre än hälften än tex Mekonomens. Vad tror ni, svensktillverkade, borde väl vara bra eller 
https://www.bildelaronline24.se/lesjofors/2261335

419:- + 85:- i frakt för en st = 504:- (frakten beror på vikten).

B-tema standard 449:- förstärkt 499:-

Har alltid köpt B-temas förstärkta när jag byt bil och skall dra med, har alltid fungerat bra.
Skulle förmoda det är Lesjöfors som gör även dessa men är osäker.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Månsson, Sokrates
Svara
#5
(2018-02-27, 10:02)Hagbard Skrev:
(2018-02-27, 00:02)Ljusne-Håkan Skrev: Fick tvåa på en trasig fjäder bak på min V70. Enligt besiktningsgubben brukar man byta bara den trasiga... Men kanske blir det mkt bättre med två nya och förstärkta för tung last.
De här kostar mindre än hälften än tex Mekonomens. Vad tror ni, svensktillverkade, borde väl vara bra eller 
https://www.bildelaronline24.se/lesjofors/2261335

419:- + 85:- i frakt för en st = 504:- (frakten beror på vikten).

B-tema standard 449:- förstärkt 499:-

Har alltid köpt B-temas förstärkta när jag byt bil och skall dra med, har alltid fungerat bra.
Skulle förmoda det är Lesjöfors som gör även dessa men är osäker.
Jag kollade Biltemasajten men hittade inga förstärkta alls fast jag vet att de hade såna förr...?
Nu blev det så att jag lämnar in på min vanliga verkstad o får bägge bytt till "husvagnsfjädrar" som väl är den rätta beteckningen. Dom tar från Lesjöfors. 2500 kr för jobb plus delar. Orkade inte fråga pris på fler ställen. Att byta bara den trasiga till orginalstyrka skulle kosta 1600 kr. Det funkade bra om man nu ville göra så sa dom, det är värre med stötdämpare dom ska bytas parvis.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#6
(2018-02-27, 21:02)Ljusne-Håkan Skrev:
(2018-02-27, 10:02)Hagbard Skrev:
(2018-02-27, 00:02)Ljusne-Håkan Skrev: Fick tvåa på en trasig fjäder bak på min V70. Enligt besiktningsgubben brukar man byta bara den trasiga... Men kanske blir det mkt bättre med två nya och förstärkta för tung last.
De här kostar mindre än hälften än tex Mekonomens. Vad tror ni, svensktillverkade, borde väl vara bra eller 
https://www.bildelaronline24.se/lesjofors/2261335

419:- + 85:- i frakt för en st = 504:- (frakten beror på vikten).

B-tema standard 449:- förstärkt 499:-

Har alltid köpt B-temas förstärkta när jag byt bil och skall dra med, har alltid fungerat bra.
Skulle förmoda det är Lesjöfors som gör även dessa men är osäker.
Jag kollade Biltemasajten men hittade inga förstärkta alls fast jag vet att de hade såna förr...?
Nu blev det så att jag lämnar in på min vanliga verkstad o får bägge bytt till "husvagnsfjädrar" som väl är den rätta beteckningen. Dom tar från Lesjöfors. 2500 kr för jobb plus delar. Orkade inte fråga pris på fler ställen. Att byta bara den trasiga till orginalstyrka skulle kosta 1600 kr. Det funkade bra om man nu ville göra så sa dom, det är värre med stötdämpare dom ska bytas parvis.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk

Håller med, får inte upp dom på webben men dom finns i katalogen.

Glömde...Har du ingen katalog?  Big Grin
Svara
#7
(2018-02-28, 19:02)Hagbard Skrev:
(2018-02-27, 21:02)Ljusne-Håkan Skrev:
(2018-02-27, 10:02)Hagbard Skrev:
(2018-02-27, 00:02)Ljusne-Håkan Skrev: Fick tvåa på en trasig fjäder bak på min V70. Enligt besiktningsgubben brukar man byta bara den trasiga... Men kanske blir det mkt bättre med två nya och förstärkta för tung last.
De här kostar mindre än hälften än tex Mekonomens. Vad tror ni, svensktillverkade, borde väl vara bra eller 
https://www.bildelaronline24.se/lesjofors/2261335

419:- + 85:- i frakt för en st = 504:- (frakten beror på vikten).

B-tema standard 449:- förstärkt 499:-

Har alltid köpt B-temas förstärkta när jag byt bil och skall dra med, har alltid fungerat bra.
Skulle förmoda det är Lesjöfors som gör även dessa men är osäker.
Jag kollade Biltemasajten men hittade inga förstärkta alls fast jag vet att de hade såna förr...?
Nu blev det så att jag lämnar in på min vanliga verkstad o får bägge bytt till "husvagnsfjädrar" som väl är den rätta beteckningen. Dom tar från Lesjöfors. 2500 kr för jobb plus delar. Orkade inte fråga pris på fler ställen. Att byta bara den trasiga till orginalstyrka skulle kosta 1600 kr. Det funkade bra om man nu ville göra så sa dom, det är värre med stötdämpare dom ska bytas parvis.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk

Håller med, får inte upp dom på webben men dom finns i katalogen.

Glömde...Har du ingen katalog?  Big Grin
Skitsamma nu. Verkstan byter till förstärkta lesjöfors i morrn.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#8
(2018-03-01, 03:03)Ljusne-Håkan Skrev:
(2018-02-28, 19:02)Hagbard Skrev:
(2018-02-27, 21:02)Ljusne-Håkan Skrev:
(2018-02-27, 10:02)Hagbard Skrev:
(2018-02-27, 00:02)Ljusne-Håkan Skrev: Fick tvåa på en trasig fjäder bak på min V70. Enligt besiktningsgubben brukar man byta bara den trasiga... Men kanske blir det mkt bättre med två nya och förstärkta för tung last.
De här kostar mindre än hälften än tex Mekonomens. Vad tror ni, svensktillverkade, borde väl vara bra eller 
https://www.bildelaronline24.se/lesjofors/2261335

419:- + 85:- i frakt för en st = 504:- (frakten beror på vikten).

B-tema standard 449:- förstärkt 499:-

Har alltid köpt B-temas förstärkta när jag byt bil och skall dra med, har alltid fungerat bra.
Skulle förmoda det är Lesjöfors som gör även dessa men är osäker.
Jag kollade Biltemasajten men hittade inga förstärkta alls fast jag vet att de hade såna förr...?
Nu blev det så att jag lämnar in på min vanliga verkstad o får bägge bytt till "husvagnsfjädrar" som väl är den rätta beteckningen. Dom tar från Lesjöfors. 2500 kr för jobb plus delar. Orkade inte fråga pris på fler ställen. Att byta bara den trasiga till orginalstyrka skulle kosta 1600 kr. Det funkade bra om man nu ville göra så sa dom, det är värre med stötdämpare dom ska bytas parvis.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk

Håller med, får inte upp dom på webben men dom finns i katalogen.

Glömde...Har du ingen katalog?  Big Grin
Skitsamma nu. Verkstan byter till förstärkta lesjöfors i morrn.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
Nu så är det både bytt o ombessat. Den blev typ 8 cm högre. Väldig skillnad i fartguppen till d bättre. [Bild: 2c489644bb18a1d633819c014f8336a6.jpg]

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#9
Så nu ska jag bara skotta fram husvangen och provköra. Det tar nog bara två månader.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#10
Innan jag böt fjädrarna stod vagnen exakt i våg, påkopplad på bilen på plan mark. Nu kommer den förstås att luta lite bakåt. Shit.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara


Bookmarks

Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)