Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Treglasfönster...
#1
Tycker min husvagn är dåligt isolerad för vinterbruk samt det blir kallras från fönstren och mycket kondens på dem under natten när mörkläggningsgardinerna är neddragna denna årstiden.
Så tänker prova att sätta in en tredje ruta på dem.
Provar först på mina två fasta sidofönster vid soffgruppen.
Köpte två stycken plexiglasskivor på Bauhaus 3x1000x600mm, vilket de sågade upp till mig.
Kostade 399kr/m².
Tänker limma fast dem mot insidan av gummilisten som fönstren är fastsatta med i karossen.
Spännande att se om det blir lite varmare och mindre kondens.
Blir det bra gör jag så med de andra fönstren också.
Mitt stor frontfönster kyler ganska bra.
För de öppningsbara fönstren tänker jag skruva fast plexiglasskivorna på insida, med gummitätlist mellan och hoppas det blir tillräckligt fukttätt mot kondens. Limmar då ett Al-plattjärn längs plexglasskivornas kanter att skruva genom.
Mina fönster är lite äldre, så de går ihop till enkelglas de yttre 2cm runt om, samt sitter i plan med ytterväggen.
Så blir kallt där runt fönstrens kanter.

Här ritar jag av fönstrens form nu när jag var ute och campade, så jag kan såga till dem hemma.
[Bild: 28166624_1718435441565685_31878876190732...e=5B006320]
Liten husvagn = Stora upplevelser längs vägen!
[-] Följande 2 användare säger tack till dig BoUte för detta inlägg:
  • Hagbard, Ljusne-Håkan
Svara
#2
Har nu monterat dit plexiglasinnerfönstren på mina två fasta sidofönster, så det blir treglasfönster där.
Övernattat två nätter med -4 resp. -6°C och det märktes en tydligt skillnad, fast det inte var så kallt.
Allt kallraset bakom ryggen försvann när jag satt i soffan där med fönstret direkt bakom ryggen, det blev en lite mer varm ombonad känsla där inne på kvällen i husvagnen, samt all besvärande kondens nattetid med neddragna mörkläggningsrullgardiner och fördragna gardiner försvann, jämfört med de övriga tvåglasfönstren där det fortfarande blev mycket kondens på natten.
Om det gör något märkbart på gasolförbrukning var ju svårt att kolla, då jag inte följer den så jättenoga. Men trodde den ena gasolflaskan skulle ta slut ganska snabbt under denna campingturen, men den räckte hela turen och blev inte tom.
Dessa fönstren har en yta på drygt 1kvm ihop, så lite kan det nog påverka gasolförbrukningen, tänker jag.
Kände jag med handen på treglasfönstren nu kändes de lika varma som insidan på ytterväggarna.

Tänkte lägga in ett par bilder men hittar ingen möjlighet för det nu här...
Provade att kopiera en bild, men vid högerklick här är ändå "Klistra in" utgråat...

[Bild: OrlVCbm.jpg]
Innerplexiglasfönstret fastlimmat på plats, så det blir treglasfönster.
Blev snyggare än jag trodde det skulle bli.

[Bild: Gnzi1MF.jpg]
Ingen kondens på treglasfönstret nu, men en hel del på tvåglasfönstret, efter natt med neddragna mörkläggningsgardiner och fördragna gardiner utanför dem.
Liten husvagn = Stora upplevelser längs vägen!
[-] Följande 1 användare säger tack till dig BoUte för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#3
(2018-04-08, 11:04)BoUte Skrev: Tänkte lägga in ett par bilder men hittar ingen möjlighet för det nu här...
Provade att kopiera en bild, men vid högerklick här är ändå "Klistra in" utgråat...

Jag har tidigare gjort en liten användarguide som beskriver hur man lägger in bilder på forumet. Utöver de två olika sätten som beskrivs i guiden går det också att lägga in bilder såsom bilagor. Hör av dig om du behöver ytterligare hjälp.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • BoUte
Svara
#4
(2018-04-08, 12:04)Sokrates Skrev:
(2018-04-08, 11:04)BoUte Skrev: Tänkte lägga in ett par bilder men hittar ingen möjlighet för det nu här...
Provade att kopiera en bild, men vid högerklick här är ändå "Klistra in" utgråat...

Jag har tidigare gjort en liten användarguide som beskriver hur man lägger in bilder på forumet. Utöver de två olika sätten som beskrivs i guiden går det också att lägga in bilder såsom bilagor. Hör av dig om du behöver ytterligare hjälp.

Den menyn under iconerna där det står imgur, där syn i stort inte den texten alls på min datorskärm (vit text på i stort vit bakgrund), så därför jag inte såg den nu.
Liten husvagn = Stora upplevelser längs vägen!
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)