Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Regeringen föreslår höjd skatt på dieselfordon
#1
Det återstår att se vad detta innebär i praktiken:
"Regeringen föreslår höjd fordonsskatt för tyngre dieselfordon, som just husbilar, för att minska utsläppen av koldioxid. För husbilar kan det handla om mer än en fördubbling av skatten, de närmaste tre åren.

Förslaget rör husbilar som köps efter 1 juli 2018 och ett fordon som i dag skulle ha en skatt på mellan sex- och sjutusen kronor, kan få en ny skatt på mellan 15.000 och 22.000 kronor per år."
(www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/chockhojning-av-skatten-pa-husbilar)

I sammanhanget bör man också betänka att dieseldrivna PB2 och lätta lastbilar med viktbaserad fordonsskatt betalar betydligt lägre fordonsskatt i Sverige än vad som är fallet för motsvarande PB1 registrerade dieselbilar. Detta är ett missförhållande som har fortgått under många års tid och som ingen Regering, oavsett politisk färg, har bemödat sig att åtgärda.
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
Svara
#2
Dags att vakna upp och genomskåda Regeringens trixande?

Det finns anledning att ana ugglor i mossen när det gäller regeringens nya bonus-malus förslag om skatteväxling till mer miljömässiga bilar. Inte nog med att regeringen använder sig av latinska termer vid nybilsköp, bonus- malus betyder nämligen ”bra- dålig”, de låter oss också fastna i tron att reformen bara gäller vid nybilsköp.
- - -
De är nämligen så fiffiga att de trycker på att reformen gäller just för nyköpta bilar och då drar nog många människor med gamla trotjänare och dåligt ställt en lättnadens suck. Men det som det inte snackas så mycket om är att alla bilar kommer att drabbas av högre skatter. I regeringens promemoria står tydligt att för de fordon som inte omfattas av bonus–malus-systemet sänks gränserna för koldioxidutsläppet vilket kommer att innebära en fordonsskattehöjning för de allra flesta.
- - -
Även om de nya bilarna har ett klimatmässigt bättre utsläpp så kostar det på för miljön att producera dem. Omställningen är inte gratis. Men jag undrar varför regeringen i ett läge när klyftorna mellan stad och land är större än någonsin lägger ett förslag som med säkerhet retar upp folksjälen. Dessutom med bara ett år till valet. Bilen är närmast kultförklarad i Sverige, den är frihet, den är det enda alternativet när kollektivtrafiken inte fungerar, den är livsnödvändig för att kunna bo och arbeta på landsbygden.
- - -
Varje dag lanseras elbilar med väldigt starka motorer men dragkrokar finns inte. Det har sin enkla förklaring i att elmotorer är väldigt känsliga för överbelastning. Dessutom ökar elförbrukningen och är det sedan 20 mil till närmaste eluttag går det liksom inte. Men vad gör det för en storstadsbaserad regering. Vi har som bekant inte samma verklighetsbild.
(www.expressen.se/kronikorer/lotta-groning/hojd-bilskatt--grattis-sverigedemokraterna)
”Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.”
[-] Följande 3 användare säger tack till dig Sokrates för detta inlägg:
  • Månsson, Stoota, yngrot
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)