2017-09-24, 00:09
Det återstår att se vad detta innebär i praktiken:
"Regeringen föreslår höjd fordonsskatt för tyngre dieselfordon, som just husbilar, för att minska utsläppen av koldioxid. För husbilar kan det handla om mer än en fördubbling av skatten, de närmaste tre åren.
Förslaget rör husbilar som köps efter 1 juli 2018 och ett fordon som i dag skulle ha en skatt på mellan sex- och sjutusen kronor, kan få en ny skatt på mellan 15.000 och 22.000 kronor per år."
(www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/chockhojning-av-skatten-pa-husbilar)
I sammanhanget bör man också betänka att dieseldrivna PB2 och lätta lastbilar med viktbaserad fordonsskatt betalar betydligt lägre fordonsskatt i Sverige än vad som är fallet för motsvarande PB1 registrerade dieselbilar. Detta är ett missförhållande som har fortgått under många års tid och som ingen Regering, oavsett politisk färg, har bemödat sig att åtgärda.
"Regeringen föreslår höjd fordonsskatt för tyngre dieselfordon, som just husbilar, för att minska utsläppen av koldioxid. För husbilar kan det handla om mer än en fördubbling av skatten, de närmaste tre åren.
Förslaget rör husbilar som köps efter 1 juli 2018 och ett fordon som i dag skulle ha en skatt på mellan sex- och sjutusen kronor, kan få en ny skatt på mellan 15.000 och 22.000 kronor per år."
(www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/chockhojning-av-skatten-pa-husbilar)
I sammanhanget bör man också betänka att dieseldrivna PB2 och lätta lastbilar med viktbaserad fordonsskatt betalar betydligt lägre fordonsskatt i Sverige än vad som är fallet för motsvarande PB1 registrerade dieselbilar. Detta är ett missförhållande som har fortgått under många års tid och som ingen Regering, oavsett politisk färg, har bemödat sig att åtgärda.