Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Gastherm Elpatron - Problem med värme
#1
Hej!

Försöker få liv i husvagnens värme som stått i några år (och innan dess aldrig använd av mig).
Det sitter en Gastherm elpatron med någon Vortex cirkulationspump. 

Det som händer är att den värmer till och från, men mer från än till. Oftast behöver man knacka på den för att den ska hoppa igång.
Ibland kör den 5 minuter, ibland 2 sekunder.
Använder en elmätare mellan uttag och stickpropp.

Elpatronen har två lägen men det kvittar vilket läge jag kör på.

Den körs direkt med 230v stickpropp och en 12v termostat och inte via Alde's inbyggda kontrollpanel. Har även kört utan termostat och byglat kablarna för konstant drift med samma resultat.

Pumpen snurrar runt då det blir varmt runtom när patron värmer. Även sköljt och luftat systemet 2 gånger. 

Har mätt upp slingorna på elpatron och båda visar ca 50-55ohm vilket verkar vara OK enligt vad jag lyckats googla mig fram. Den ger ca 1050w på första läget, och 1800w på andra läget.

Gått igenom kablage, kopplingar och inget ser särskilt ärjat eller bränt ut.


Undrar om det kan vara relä/spole eller vad det är som ska dra igång elslingorna. Det klickar när det ska gå igång, men klickar inte när den slutar ge effekt. Det sitter ett 12v relä som är kopplat till 2 andra spolar av något slag, i den svarta lådan i botten. Kan dom bli dåliga kanske? Går/Värt att byta eller för gamla grejer? Tyvärr glömde jag ta kort inuti när jag hade lös allt.

   
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)