Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kylskåpet går inte på gasol
#21
Då vet jag var du är Känner igen huset. Verkligt fin utsikt över viken därifrån. Ibland står jag och grabbarna (som nu är 15 och 18) och fiskar på utsidan av hamnen, när näbbgäddorna har sin period i maj. Trots att hamnen i det närmaste är tom på båtar och vi står på utsidan av piren, på stenarna, så är det alltid någon som ska komma och prata om att vi kan förstöra deras båtar och att det är förbjudet att fiska där. När man sportfiskar är det ju så att man kastar med ganska hög precision. Om man träffar båtarna inne i hamnen (25-30 bakom ryggen) är det en medveten och rejält korkad handling i mina ögon. Senaste gången frågade jag herren i fråga varför han tror att sportfiskare är helt korkade och ute efter att förstöra? Det kunde han inte svara på dock. Det är ju så att man är ute och njuter av en naturupplevelse.
Han var inte ens från byn utan hade kört dit för att rasta sin hund. Hoppas att den inte repade några båtar eller bajsade i gräset vid hamnen

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
[-] Följande 2 användare säger tack till dig LMC400 för detta inlägg:
  • Sokrates, yngrot
Svara
#22
Hej
Hakar på denna tråden, Jag har ett electrolux rm4401 tror jag det heter. Mitt problem är att allt funkar, både 12 volt, 220 volt och gasol. Men när jag kör på Gasol bubblar det som 17 i min läckindikator, ska det bubbla när det brinner perfekt ?, allt funkar ju , får inga felmeddelanden, känner ingen doft av gasol någonstans. Och stänger jag av kylskåpet på Gasol, så slutar det bubbla.
Gjorde ett test med gasolspisen, genom att fortsätta hålla vredet intryckt, så upptäckte jag att det bubblar i läckindikatorn. kan det vara så att Vredet för Kylskåpsgasolen inte fungerar korrekt ?
Någon som haft nåt liknande ?
Svara
#23
Hej

Har du en bild på läckindikatorn så finns det säkert någon som kan funktionen på den och kan ge dig ledtrådar eller svar.

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
Svara
#24
Läckindikatorn visar om det går åt gasol. Det gör det ju hela tiden om du har spisen och/eller kylskåpet igång.
Det är om det bubblar trots att varken panna, kyl eller spis är igång som det är fara å färde. Man brukar kunna fälla ner indikatorn när man inte felsöker, så bubblar det inte då, för då fungerar den inte.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara
#25
(2023-07-15, 22:07)apersson850 Skrev: Läckindikatorn visar om det går åt gasol. Det gör det ju hela tiden om du har spisen och/eller kylskåpet igång.
Det är om det bubblar trots att varken panna, kyl eller spis är igång som det är fara å färde. Man brukar kunna fälla ner indikatorn när man inte felsöker, så bubblar det inte då, för då fungerar den inte.

Då är det bara jag som oroar mig i onödan mao Smile  , hittade dessutom en video om läckindikatorer och hur dem fungerar.
Hur fungerar en LÄCKINDIKATOR? - Vincents Husbil & Husvagn - YouTube

Tack så mycket för svar.
Svara
#26
Ja, just det, i den videon säger de samma sak. Det finns en annan typ, där det inte finns något att trycka ner. Den sitter lodrätt när den inte används, och så fäller man upp den så den ligger ner när man testar. Då kommer röret ned i vätskan, men när den är lodrätt når det inte ner.
Svara
#27
Inspirerad av min tidigare framgång med att få kylskåpet att återigen fungera på gasol beställde jag även en givare till innerbelysningen i skåpet.
Den gamla ville bara släcka, men inte tända utan att påverkas av en lös magnet som jag viftade med framför givaren.

Efter en del letande hittade jag en givare med rimlig fraktkostnad hos Quickparts. Eller rättare sagt två. Den ena såg mer lik den som sitter i mitt skåp ut än den andra, så jag beställde den som liknade mest. Själva givarna verkade vara likadana, men kablaget var lite annorlunda.
Givetvis skickade de den andra modellen, men den var lätt att modifiera lite grand, så den passade i mitt kylskåp. Inkopplingen var trång, under den lite lätt upplyfta spisen, men jag modifierade hur den skulle anslutas lite också, så blev det lättare.

Nu har jag belysning i skåpet igen, bara genom att öppna dörren. Skickade in telefonen med videospelaren igång för att kolla att den faktiskt slocknar när jag stänger dörren också...
[-] Följande 3 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates, yngrot
Svara
#28
Har provstartat skåpet några gånger hemma, för att se att det fortfarande gick att köra på gasol. Inga problem.

Kommer ut och ska stå för att arrangera orienteringstävling förra helgen. Ingen ström att tillgå förutom genom elverk, så jag skulle förstås ha igång kylen på gasol.
Lögn att få den att tända. Detta var alltså ett annat problem, för nu tände den inte alls. Innan tände den snällt med slocknade när jag släppte knappen.
Blev till att ta bort ventilationsgallret och skyddsplåten så jag kom åt att tända manuellt, med vanlig tändare. Sen brann den hela den helgen.

Nästa camping dagarna efter var med tillgång till 230 V, så då behövdes ingen gasol.

Nu har jag plockat isär brännaren till kylen och konstaterat att om jag monterar tändstiftets markeringar mot klämmorna i brännaren, då blir gnistgapet för stort. Det regnade mycket när vi körde till arrangemanget, så det var för fuktigt för att kunna tända då. Flyttar jag in tändstiftet 2-3 mm in mot brännarens mitt fungerar det utmärkt.

Snart vet jag varenda detalj om hur det där kylskåpet fungerar. Och inte fungerar.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara
#29
Nu har mitt Solifer Dometic kylskåp från 2006 också krånglat. Man kanske tror att man får mindre krångel med en så "ny" vagn som 2006 vs en 1988? Men nej...
Mitt skåp har termostatstyrning även av gasolkylan, Elektroluxskåpet från -88 fick man manuellt gasa på lågan mer eller mindre med ett vred, en vajer gick ner till munstycket.
På det här slocknar lågan när det blir nog kallt, och tänds automatiskt igen när det blir varmare.
Det har hänt en gång förut, kanske ett halvår sen när jag stod hemma på gårn med 230 voltsdrift, kylan blir väldigt dålig. Men slutar inte att kyla helt. Då misstänkte jag att jag kommit åt termostatratten o sänkt den, för när jag gasade på max så blev det kallt igen efter några timmar.
Nu blev det lika när jag var ute o fricampade, alltså gasolkyla, igår o idag. Hur less blir man?
Jag vred o vred fram å tebax på väljaren Av - gasol -230 volt - 12 volt är ordningen på mitt skåp. Tyckte klickljuden var lite odistinkta.... For hemåt från Gävle, tempen låg på 3C allra längst in i skåpet, jag har en trådtermometer där, o det för dåligt, i dörrfacken är det knapp svalt. När jag var ca tre mil hemifrån kom jag på att stanna o ställa om från gas till 12 volt. Då är väl de flesta skåp gjorda så att patronen får ström hela tiden, termostaten har ingen funktion.... Och se, på den ganska korta biten hade det blivit nästan två grader kallare i skåpet när jag kom hem.
Misstänkte alltså själva termostaten mer än väljarvredet nu. Så jag började motioneringsvrida på den också som en furie. (typ) Efter en stund hände nåt lite märkligt: Förr har det inte låtit nåt när jag vridit på termostatratten, men nu efter en stunds vridande hörs tydliga klickljud. Och tom två olika! Om jag börjar i varmaste läget o ökar kylan klickar det till tydligt en gång, tex kl sex, sen en gång till vid åtta som exempel. Sen likadant; två olika klick om jag sänker kylan. Kan det vara gjort så att det gasar på ström och/eller gasol i två steg?
När jag lämnade vagnen o gick in i huset var kylan ner på lite under noll där inne under kylflänsarna så jag backade termostaten från fullt. Ska gå ut o kolla hur kallt det är nu med vredet pekande på kl sex, max är kl nio.
Hoppas slippa köpa nytt skåp. I så fall blir det nog ett 12 volts med kompressor.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#30
Mitt Dometicskåp (RM 7400) släcker aldrig lågan frivilligt. Den går som minst på sparlåga (!) när det är kallt nog i skåpet. Tändningen sker med piezoelektrisk tändare, så någon måste trycka på den för att få igång gaslågan igen.
Däremot reglerar den ner gaslågan när det är kallt nog. Samma termostat som styr 230 V kylning om man använder det. På 12 V finns det ingen termostat. Det använder jag bara när jag är på rullande fot med vagnen.

Hur gör du med kompressorskåpet om du inte har el, då? Förbrukar det inte för mycket för att undvika att köra slut på strömmen för snabbt? Även om man har solpanel laddar det inte på nätterna.
[-] Följande 2 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)