Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
C-Däck
#3
De som nu kontrollerar sina Husvagnshjul inför sommaren bör slänga ett öga på själva ventilen.
 
     

   

Denna ventil sitter på ett hjul 185R14C, belastning 900 kg, fälg H2 belastning 900 kg, lufttryck upp till 450 kPa (4,5 Bar).
Det sorgliga är att ventilen byttes inte vid byte av däck utan den gamla standardventilen satt kvar som efter tid spruckigt vid genomgången på fälgen.

Inte kul om det händer vid en långresa...
 
Det finns tre typer av ventiler två snap-in och en metall. Dom två snap-in där den ena klarar max 450 kPa (4,5 Bar) och den andra 700 kPa (7 Bar). Den i metall "Clamp-in" klarar 1400 kPa (14 Bar).
 
https://www.stro.se/information/ventiler/
 
Exempel på ventiler som Bör sitta på hjul med C däck som skall ha ett tryck på runt 450 kPa (4,5 Bar) typ enkelaxlade vagnar med totalviket runt 1350 kg och uppåt.

Är av typen "Snap-in" enligt bild och har en förstärkt metalkona som håller ventilen till fälgen:

   
 
En vanlig vagn på våra vägar är vagnar med enkelaxel:
Däck med lufttryck som avser vagnar med totalvikt mellan 1350-1700kg samt upp till 2000kg med däck 185R14C8 eller 205R14C8 där båda föreskrives ett tryck på  450 kPa (4,5 Bar).

Dessa vagnar Bör ha en ventil som klarar 700 kPa (7 Bar) av typen snap-in med metallhylsa.
 
Varför bör man då använda denna typ:
Detta har mycket att göra med att trycket är anpassat till totalvikten så däcken säkert sitter kvar på fälgen, speciellt om vagnen skulle börja "vobbla" efter dragbilen.
Vagnar som föreskriver 450 kPa (4,5 Bar) gäller då ”kalla” däck” och när de börjar rulla så stiger värmen i däcken då luften utvidgar sig när den blir varmare vilket innebär at trycket i kalla däck kan stiga med några hekto över 450 kPa (4,5 Bar) där gränsen går för vanliga standardventiler.
Har man sedan tur och har de rätta fälgarna som är förstärkta och utrustade med dubbel Hump så klarar man kanske bättre sitt ekipage från att vandra av körbanan.

Exempel på dubbel hump:

   

Lite från en solig dag inför sommaren tycker Hagbard
[-] Följande 4 användare säger tack till dig Hagbard för detta inlägg:
  • Adrian, LMC400, Sokrates, yngrot
Svara


Meddelande i denna tråd
C-Däck - av Hagbard - 2023-03-27, 13:03
RE: C-Däck - av apersson850 - 2023-03-28, 12:03
RE: C-Däck - av Hagbard - 2023-04-16, 11:04
RE: C-Däck - av Ljusne-Håkan - 2023-04-17, 11:04
RE: C-Däck - av apersson850 - 2023-04-17, 22:04

Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)