2023-03-27, 13:03
I dessa tider nu på vårkanten så är det en del som funderar på att skaffa nya sommardäck eller kanske ett reservdäck att ha med på längre sträckor.
Man anar att en del köpare (säljaren bryr sig sällan om att informera om detta speciellt de privata säljarna) saknar lite kunskaper om "vad" som resp. vagn kräver i utrustning när det gäller just kombinationen Däck och inte minst Fälg.
Spånat lite i flödet annonser och hittar många där "säljarna" vill bli av med gammal skrot till dyra slantar.
En annons som jag fastnade för där säljaren begär 1200 kr för ett Reservhjul till Husvagn eller släp.
Annonsen säger "Nyskick", men det som är bra är att säljaren också visar bilder på Hjulet så en ev. köpare kan avgöra om det är "Nyskick" eller om Belastningen på Däcket klarar den Belastning som köparen önskar för sitt egna fordon.
Ser man till bilderna så säger dessa att dels är Däcket tillverkat 2005 vecka 18, och ja man kan fundera om det är "Nyskick".
Sedan så avgör ju belastningsindex "hur" det går att använda och då sifrfrorna 89 framträder så säger den att Max belastning för detta däck är 580 kg.
Hasighetsindex säger att detta Däck inte får rulla snabbare än 100 km/h och detta framgår av bokstaven J framför belastningindex.
Finns på marketplace.
Att jämföra med...
Ett nytt och färskt däck på en ny fälg från en leverantör kostar 1232 i dag (27/3 -23) och då är däcket klassat för 900 kg i belastning och fälgen är en H2 fälg som också klarar 900 kg.
https://nettotrailer.se/shop/12037-14/?_...u8QAvD_BwE
Ett däck med märkningen 185R14C (likaså även 13") finns alltså i flera bärighet och hastighetsklasser så det kan vara bra att se upp på vad som erbjuds eller väljs för det egna ekipaget.
Däcktillverkarna säger som så:
Om däcket/n är 6 år gamla eller något mer och har använts så är de gamla och bör inte användas.
Däck som stått i förvaring (mörkt) och är över 10 år gamla rekomenderas inte för användning även om de ser oanvända ut.
Man anar att en del köpare (säljaren bryr sig sällan om att informera om detta speciellt de privata säljarna) saknar lite kunskaper om "vad" som resp. vagn kräver i utrustning när det gäller just kombinationen Däck och inte minst Fälg.
Spånat lite i flödet annonser och hittar många där "säljarna" vill bli av med gammal skrot till dyra slantar.
En annons som jag fastnade för där säljaren begär 1200 kr för ett Reservhjul till Husvagn eller släp.
Annonsen säger "Nyskick", men det som är bra är att säljaren också visar bilder på Hjulet så en ev. köpare kan avgöra om det är "Nyskick" eller om Belastningen på Däcket klarar den Belastning som köparen önskar för sitt egna fordon.
Ser man till bilderna så säger dessa att dels är Däcket tillverkat 2005 vecka 18, och ja man kan fundera om det är "Nyskick".
Sedan så avgör ju belastningsindex "hur" det går att använda och då sifrfrorna 89 framträder så säger den att Max belastning för detta däck är 580 kg.
Hasighetsindex säger att detta Däck inte får rulla snabbare än 100 km/h och detta framgår av bokstaven J framför belastningindex.
Finns på marketplace.
Att jämföra med...
Ett nytt och färskt däck på en ny fälg från en leverantör kostar 1232 i dag (27/3 -23) och då är däcket klassat för 900 kg i belastning och fälgen är en H2 fälg som också klarar 900 kg.
https://nettotrailer.se/shop/12037-14/?_...u8QAvD_BwE
Ett däck med märkningen 185R14C (likaså även 13") finns alltså i flera bärighet och hastighetsklasser så det kan vara bra att se upp på vad som erbjuds eller väljs för det egna ekipaget.
Däcktillverkarna säger som så:
Om däcket/n är 6 år gamla eller något mer och har använts så är de gamla och bör inte användas.
Däck som stått i förvaring (mörkt) och är över 10 år gamla rekomenderas inte för användning även om de ser oanvända ut.