Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Solifer made in Finland, vs Polarbyggda Solifer?
#1
Somliga säger att kvaliten på Solifer var bättre så länge dom byggdes i Finland. Kan det ligga nåt i det?
En polare var i Dorotea på Polarfabriken o drog en massa kabel under ett par månader på 70, eller 80-talet, han sa att dom då såg hur det slarvades nåt helt fruktansvärt när dom byggde vagnarna, han o minst en till jobbade hela dagarna i monteringshallen så dom fick full insyn. Det var typ skrämmande sa han, och han snackar inte skit. Men det var ju som sagt väldigt länge sen, det måste väl gå annorlunda till idag?
Stämmer det att de sista äkta finska Soliferna byggdes 2004?
Vi är lite småsugna på att köpa en lite nyare vagn, Solifer 520 Artic är förjäkla fina. Fullbredd vill vi nomader som åker mkt i buschen inte ha.
https://fritidsfordonost.se/i/UserFiles/...46,246,246
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Sokrates, yngrot
Svara
#2
Var håller du till där det inte går att komma fram med lastbil? De kör ju nästan överallt. Fullbredd på husvagn är lite smalare.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • Ljusne-Håkan
Svara
#3
(2022-08-20, 15:08)apersson850 Skrev: Var håller du till där det inte går att komma fram med lastbil? De kör ju nästan överallt. Fullbredd på husvagn är lite smalare.

Ja egentligen. Jag har ju kört 24 meters lastbil själv. Men en lite smalare "resevagn" är lite soppasnålare, och vi är bara två, så den extra bredden behöver vi inte. Det värsta stället för mig är grindhålet här hemma, att ta sig in här är på centimetern efter en tvär nittigradssväng, eller mer än så, jag får köra förbi o ratta allt det går för att inte vagnen ska bli skrot mot höger betonggrindstolpe.
Jag har läslust annonser på Solifer nu och de från 2004 och bakåt (äkta finskbyggda?) har en i mitt tycke mkt sämre inredningslayout än de nyare. Så ett ev Soliferköp får isåfall bli en byggd i Dorotea.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#4
Den här är typ drömmen. Inte så blodigt pris heller. Dom dyker upp då och då.
Lite dille är det ju också, den vi har funkar perfekt, jag har bytt ut allting i den.
https://www.blocket.se/annons/sodermanla.../101919628
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
[-] Följande 1 användare säger tack till dig Ljusne-Håkan för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#5
Solifer är fina vagnar. Men Håkan stolpen därhemma kan du väl ta bort för att underlätta inkörning ??
[-] Följande 2 användare säger tack till dig yngrot för detta inlägg:
  • Ljusne-Håkan, LMC400
Svara
#6
(2022-08-21, 08:08)yngrot Skrev: Solifer är fina vagnar. Men Håkan stolpen därhemma kan du väl ta bort för att underlätta inkörning ??

Fullbreddsvagnar är nog bra för de som parkerar sig på en camping hela somrarna. Jag får rysningar bara jag tänker på att åka in på en camping. Smile

Är det ingen mer än jag som hört talas om enormt slarvbyggande på Polarfabriken?
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#7
Ja, det är förstås riktigt att det går tyngre att dra en 2,5-meters. Själv anser jag dock att det bättre innerutrymmet är mycket väl värt det.

Det där med slarv i produktion förekommer på en del håll. Det har en tendens att bli något slags kultur på somliga ställen. Sitter i väggarna, säger en del, men det är förstås i huvudena det verkligen sitter. Brukar kräva en mycket gedigen insats från företagsledningens sida att rätta till sådana missförhållanden.
Liknande fenomen har varit välkända på en del andra namnkunniga svenska företag genom åren. Däremot känner jag inte till något specifikt just hos någon husvagnstillverkare, varken i Dorotea eller någon annanstans.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • yngrot
Svara
#8
Har försökt hitta breddmåttet på dubbelsängen i Artic 520, men hittar inget. Jag tycker den smal på bilderna? Den är i alla fall symetrisk så man kan ligga skavfötts för att få lite bättre plats, en del såna queensize sängar är ju smalare i fotänden bara för att det ska bli bättre plats att gå där. Är sängen då bara 120 cm bred blir det trångt att ligga två åt samma håll. Nuvarande Cabbyn har sängen på tvären bak, den är 132 cm bred. Att den är på tvären gör inte mig nåt det blir nästan lite mysigare "koja-känsla". Att lägga ut dryga 100.000 å få en smalare säng känns inte så kul.
Ett nytt inlägg i gruppen : "VI SOM ALDRIG HÄNGER AV HUSVANGEN".
Att åka bil utan husvang är inte att åka bil.   Huh Undecided    
Svara
#9
(2022-08-23, 18:08)Ljusne-Håkan Skrev: Har försökt hitta breddmåttet på dubbelsängen i Artic 520, men hittar inget. Jag tycker den smal på bilderna? Den är i alla fall symetrisk så man kan ligga skavfötts för att få lite bättre plats, en del såna queensize sängar är ju smalare i fotänden bara för att det ska bli bättre plats att gå där. Är sängen då bara 120 cm bred blir det trångt att ligga två åt samma håll. Nuvarande Cabbyn har sängen på tvären bak, den är 132 cm bred. Att den är på tvären gör inte mig nåt det blir nästan lite mysigare "koja-känsla". Att lägga ut dryga 100.000 å få en smalare säng känns inte så kul.

135x112x196

http://www.nocc.no/nyheter/Documents/Sol...osjyre.pdf
Svara
#10
(2022-08-23, 18:08)Ljusne-Håkan Skrev: Har försökt hitta breddmåttet på dubbelsängen i Artic 520, men hittar inget. Jag tycker den smal på bilderna? Den är i alla fall symetrisk så man kan ligga skavfötts för att få lite bättre plats, en del såna queensize sängar är ju smalare i fotänden bara för att det ska bli bättre plats att gå där. Är sängen då bara 120 cm bred blir det trångt att ligga två åt samma håll. Nuvarande Cabbyn har sängen på tvären bak, den är 132 cm bred. Att den är på tvären gör inte mig nåt det blir nästan lite mysigare "koja-känsla". Att lägga ut dryga 100.000 å få en smalare säng känns inte så kul.

Här är något som kanske kan hjälpa. detta gäller 2010.
Jag Googlade "Solifer Brochurer 2010"

[Bild: KtcaRiN.jpg]

https://vdocuments.mx/solifer-brochurer-...tml?page=1
http://manssonslatadagar.blogspot.se/  - https://www.instagram.com/manssonslatadagar/
- Polar 590 CTH, 2019 - Opel Insignia Country Tourer, 2018 - Skåne -
[-] Följande 2 användare säger tack till dig Månsson för detta inlägg:
  • Ljusne-Håkan, Sokrates
Svara


Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)