Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Elbil som dragbil
#7
Notera nu att jag inte är motståndare till elbilar som sådana. Tvärtom. Mycket av mitt vardagskörande skulle en elbil klara lika bra, och billigare (i drift). Jag har ju ändå jobbat med elektriska ting i mer än 40 år, så konstigt vore det ju om jag skulle vara mot elektriska bilar.
Däremot är jag motståndare till att byta till elbil utan att först förstå vad det innebär.

Resan jag redogjorde för ovan är ett exempel. Den är naturligtvis genomförbar med elbil, men det verkar som den innebär en övernattning som vi inte behövde nu. Om några år, när jag blivit pensionär, hade det inte spelat någon roll. Bara att åka hemifrån en dag tidigare och komma hem en dag senare. Men än så länge kostar det två semesterdagar, vilket jag inte vill att det ska göra.
Ett sätt är förstås att göra av med en av våra två Volvo XC70 och ersätta den med en elbil. Men då vore det förnuftigast att behålla den nyaste XC70:n, som också har minst antal mil bakom sig. Den är dock inte lika optimerad som dragbil. Kostnader, kostnader...
När vi arrangerar orienteringstävlingar behöver vi två dragbilar. Det är alltid ont om tid, så stå någon längre stund och ladda, när man inte kan göra något annat vettigt under tiden, det finns det inte utrymme för. Det är så att jag tankar i förväg, så jag inte ens ska behöva lägga tid på det under arrangemangsdagarna.
På tävlingsplatsen finns inte ström så man kan ladda elbilar. Det är knappt det räcker till det som vi verkligen behöver, och ibland skapas den dessutom av bensindrivna elverk.

Hyra bra dragbilar är närmast ogörligt. Hyrbilar med krok är ungefär lika vanligt som tänder på höns.

Därför följer jag utvecklingen och möjligheterna med intresse.
[-] Följande 3 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • LMC400, Sokrates, yngrot
Svara


Meddelande i denna tråd
Elbil som dragbil - av apersson850 - 2022-07-05, 11:07
Elbil som dragbil - av LMC400 - 2022-07-06, 18:07
RE: Elbil som dragbil - av apersson850 - 2022-07-06, 23:07
Elbil som dragbil - av LMC400 - 2022-07-07, 15:07
RE: Elbil som dragbil - av apersson850 - 2022-07-08, 08:07
Elbil som dragbil - av LMC400 - 2022-07-08, 09:07
RE: Elbil som dragbil - av apersson850 - 2022-07-08, 11:07
RE: Elbil som dragbil - av Adrian - 2022-07-08, 15:07
RE: Elbil som dragbil - av apersson850 - 2022-07-08, 15:07
RE: Elbil som dragbil - av CallieOlsen - 2023-04-04, 11:04

Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 1 Gäst(er)