2022-01-02, 13:01
(Detta inlägg var senast redigerat: 2022-01-02, 13:01 av apersson850.)
Ja, det var inte oväntat att vi efter nyåret leder dieselligan.
Finns inte mycket till tunnelbana här i södra delarna av landet heller. Järnvägen finns på andra sidan gatan, men där har det inte gått några persontåg sedan 1968, så den är jag inte hjälpt av.
Järnväg som faktiskt fungerar finns det på 2-3 mils avstånd. Men det är så klabbigt att ta sig dit, om jag inte ska köra bil till stationen, vilket för det första förfelar hela tanken och för det andra inbjuder till att vandaler ska kasta blickar på bilen när den står vid stationen, så jag har slutat försöka resa med de tågen. Jag har försökt ta tåget till Köpenhamns flygplats, exempelvis. Att ta sig till och från järnvägsstationen var dock för komplicerat. Själva tågresan, tur och retur, är 34 mil. Det fanns förstås inga bussar när jag skulle åka (knappt annars heller), så jag fick ta taxi. Det visade sig att för att jag skulle åka de här 34 milen med tåget fick taxin köra 40 (!) mil totalt för att lämna och hämta mig på stationen. Trots att det bara är 25 km till stationen. Snacka om framkörning.
Numera kör jag bil till flygplatsen. Det är 36 mil tur och retur. Ska man ta tåget vidare och kommer med flyget till Köpenhamn på kvällen, och blir lite försenad, går det dessutom inte att ta sig därifrån heller. Inte förrän nästa morgon.
Numera ställer ju SJ in en hel drös med tåg också, av den enkla anledningen att de kan inte räkna ut när de ska gå, så de kan inte ha personal på plats vid rätt tillfälle. Det är ju inte speciellt förvånande. Att köra tåg i tid måste ju vara en aktivitet så främmande från kärnverksamheten i ett järnvägsbolag att man får ha förståelse för att de inte klarar av det.
Finns inte mycket till tunnelbana här i södra delarna av landet heller. Järnvägen finns på andra sidan gatan, men där har det inte gått några persontåg sedan 1968, så den är jag inte hjälpt av.
Järnväg som faktiskt fungerar finns det på 2-3 mils avstånd. Men det är så klabbigt att ta sig dit, om jag inte ska köra bil till stationen, vilket för det första förfelar hela tanken och för det andra inbjuder till att vandaler ska kasta blickar på bilen när den står vid stationen, så jag har slutat försöka resa med de tågen. Jag har försökt ta tåget till Köpenhamns flygplats, exempelvis. Att ta sig till och från järnvägsstationen var dock för komplicerat. Själva tågresan, tur och retur, är 34 mil. Det fanns förstås inga bussar när jag skulle åka (knappt annars heller), så jag fick ta taxi. Det visade sig att för att jag skulle åka de här 34 milen med tåget fick taxin köra 40 (!) mil totalt för att lämna och hämta mig på stationen. Trots att det bara är 25 km till stationen. Snacka om framkörning.
Numera kör jag bil till flygplatsen. Det är 36 mil tur och retur. Ska man ta tåget vidare och kommer med flyget till Köpenhamn på kvällen, och blir lite försenad, går det dessutom inte att ta sig därifrån heller. Inte förrän nästa morgon.
Numera ställer ju SJ in en hel drös med tåg också, av den enkla anledningen att de kan inte räkna ut när de ska gå, så de kan inte ha personal på plats vid rätt tillfälle. Det är ju inte speciellt förvånande. Att köra tåg i tid måste ju vara en aktivitet så främmande från kärnverksamheten i ett järnvägsbolag att man får ha förståelse för att de inte klarar av det.