Vissa delar av forumet är endast tillgängligt för registrerade användare. Det är kostnadsfritt att registrera sig på forumet. Vänligen Logga in eller Registera dig för att ta bort detta meddelande.
Detta forum använder cookies
Detta forum använder cookies för att lagra din inloggningsinformation om du är registrerad, och ditt senaste besök om du inte är det. Cookies är små textdokument som lagras på din dator; cookies som sätts av detta forum kan endast användas på denna webbplats och utgör ingen säkerhetsrisk. Cookies på detta forum spårar också de specifika ämnen du har läst och när du läste dem senast. Vänligen bekräfta om du accepterar cookies.

Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar via en länk längst ner på sidan.

Trådrankning:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Portable "Mover"
#11
Men de visar den på amerikanska vagnar. Amerikanerna har inte lärt sig bygga vagnar av något slag, varken släp eller husvagnar, som ska dras av personbilar. De förutsätter att man drar med "lagom" stor pickup ("truck"). Dessa har drag som tåler betydligt högre kultryck. Därför gör de alla släpfordon som traktorsläp, där axlarna sitter betydligt längre bak än vad vi har här i Europa. Det gör att deras kultryck ökar i takt med att vagnen blir tyngre. Därför fungerar en sån här mojäng bättre hos dem. Här skulle den mest sprätta lite på marken. Till och med en vanlig fyrhjuling har ju svårt med en större husvagn här, för fyrhjulingen är för lätt.

En vanlig amerikansk dragbil är en Ford F350 eller Dodge 3500. Totalvikt för bilen ca 6 ton, max släpvagnsvikt (på krok) 11-12 ton, på svanhals ca 14 ton. Reglerna varierar lite mellan delstaterna, men i exempelvis Tennessee är det ungefär gränsen för vad du får köra på vanligt personbilskort.
Små skottkärror drar man med en F150, totalvikt ca 4 ton i USA.
Jag har varit med om folk som fastnat med husvagn (vanligtvis på O-ringens 5-dagarsorientering, förstås) och de misslyckats med att bärga vagnen med en fyrhjuling. Med vagnen nedsjunken i leran gick det för tungt, så fyrhjulingen bara sprätte ovanpå, trots bra däckmönster. Men med två ton fyrhjulsdriven Volvo XC70 har jag flyttat på vagnen utan problem, när jag hjälpt till istället.
[-] Följande 1 användare säger tack till dig apersson850 för detta inlägg:
  • Sokrates
Svara
#12
(2021-07-23, 20:07)Månsson Skrev: [

Jag har en "Riktig mover" och problemet jag kan se med denna är marktrycket.
Denna har inte större marktryck än vad man har i kultryck , alltså mellan 60 och 150 kg.
Jag har 900 kg i marktryck och där till på två ställen.
Skall man flytta runt på 1800kg så krävs en del marktryck om underlaget är gräs eller grus.
Den fungerar säkert bra på slät asfalt.

Det borde naturligtvis bli ett problem. Den funkar nog bäst i reklamfilmerna där de pyser runt på relativt plana ytor av asfalt eller betong. Skulle nog inte lita på den om underlaget lutar. En vanlig mover bromsar ju trots allt om man släpper driften på den vilket den här modellen borde få svårt med.

Skickat från min moto g(8) power lite via Tapatalk
Weinsberg 550 QDK 2012. Utgår från Kristianstadstrakten.
Svara


Bookmarks

Växla forum:


Forummedlemmar som tittar på denna tråd: 2 Gäst(er)